Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA)

Du kan ansöka om LOVA-bidrag för att genomföra lokala åtgärder för att förbättra havs- och vattenmiljön. Bidraget kan användas för olika insatser, som att bekämpa övergödning, minska spridningen av miljögifter från fritidsbåtar, restaurera vattenmiljöer, samordna åtgärder och ta hand om förlorade fiskeredskap.

När är sista ansökningsdag?

Sista ansökningsdag för ettåriga och fleråriga projekt i Västernorrlands län som ska starta 2024, är den 1 februari 2024.

Vem kan söka bidrag?

Kommuner, ideella sammanslutningar eller en kombination av dessa kan söka LOVA-bidrag. Den som söker kan samarbeta med andra aktörer när det gäller finansiering och genomförande.

LOVA-bidrag kan inte ges till vinstdrivande företag eller enskilda privatpersoner. Ett lantbruksföretag kan till exempel inte söka LOVA-bidrag. Däremot kan till exempel en LRF-avdelning eller en vattenvårdsförening söka.

Är du en privatperson eller fastighetsägare som vill genomföra en åtgärd? Hör av dig till din kommun eller en lokal intresseförening och hör om de är intresserade av ett samarbete.

Vilka åtgärder kan du få bidrag för?

Åtgärder som bidrar till:

• minskat läckage av fosfor från bottensediment i sjöar och kustvatten, så kallad internbelastning
  • minskat utsläpp av näringsämnen till vattenmiljön
  • upptag och återcirkulering av näringsämnen, genom odling av musslor eller blå fånggrödor eller genom andra metoder för återcirkulering, eller på annat sätt bidrar till minskad övergödning av vattenmiljön
  • minskad spridning av miljöfarliga ämnen från fritidsbåtar till vattenmiljön
  • att nå en god ekologisk status eller god miljöstatus enligt havsmiljöförordningen.

Andra åtgärder som kan få bidrag:

• Omhändertagande av förlorade fiskeredskap (spökgarn).
  • Stärkande av lokalt åtgärdsarbete genom samordning, med fokus på övergödning.

Bidraget ges i första hand till praktiska åtgärder. Även kartläggning, utredning, uppföljning, utvärdering, kommunikation och informationsspridning som är kopplat till en åtgärd kan få bidrag. Även skötselkostnader kan ingå i ett LOVA-projekt, så länge det ryms inom projekttiden.

Om du har några andra idéer som du tror skulle kunna få LOVA-bidrag, hör av dig till Länsstyrelsen.

Vad kan du inte få bidrag för?

Du kan inte få bidrag för:

• åtgärder som redan har påbörjats
  • åtgärder som din verksamhet eller organisation är skyldig att genomföra enligt lag eller annan författning
  • ni har fått bidrag för åtgärden i med stöd av annan författning
  • utbildning av kommunal personal. Du kan endast få bidrag om utbildningen är en del av ett projekt och är nödvändigt för att uppnå projektets syfte.

Hur mycket bidrag kan du få?

Projekt som handlar om internbelastning i sjöar och kustvatten kan få upp till 90 procent i bidrag. Övriga projekt kan få upp till 80 procent i bidrag.

Medfinansiering av projektet ska ske med pengar eller ideell tid. Värdet av den ideella tiden värderas till 200 kronor per timme och person, eller 500 kronor per timme för maskin inklusive förare och bränsle.

Medfinansiering kan inte ske med bidrag som beviljats från Havs- och vattenmyndighetens havsmiljöanslag, 1:11. Bidraget kan kombineras med andra bidrag under förutsättning att det tydligt redovisas vilka kostnader som finansierats med vilket bidrag.

Tänk på att det inte är säkert att andra bidrag går att kombinera med LOVA.

Behövs det tillstånd?

Tänk på att ni kan behöva söka tillstånd eller göra en anmälan enligt annan lagstiftning innan ni påbörjar de planerade åtgärderna. Det kan till exempel vara anmälan om vattenverksamhet, strandskyddsdispens, terrängkörningsdispens, tillstånd inom naturreservat, bygglov, marklov, servitut med mera.

Delrapportera LOVA-bidrag

Du ska delrapportera enligt de datum som står i beslutet om LOVA-bidrag.

Information om genomförda LOVA-projekt

I Havs- och vattenmyndighetens projektkatalog kan du hitta lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) som fått finansiering från Havs- och vattenmiljöanslaget. Katalogen uppdateras löpande. Använd sorteringsfunktionen eller sök i fritextrutan.

Projektkatalog LOVA, Havs- och vattenmyndigheten Länk till annan webbplats.

LOVA-bidraget finansieras av havs- och vattenmiljöanslaget som syftar till att förbättra, bevara och skydda havs- och vattenmiljöer. Anslaget är ett viktigt verktyg för genomförandet av regeringens satsning på åtgärder för en förbättrad miljö i sjöar, vattendrag och hav. LOVA-bidraget är den del av anslaget som är avsedd för att stödja åtgärdsarbeten på lokal nivå.

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19