Underrätta vid upptäckt förorening

Om du upptäcker en förorening vid en fastighet som du äger eller använder är du skyldig att genast underrätta den myndighet som ansvarar för tillsynen.

Underrätta rätt tillsynsmyndighet om du upptäcker en förorening

Om du upptäcker en förorening är det viktigt att du underrättar rätt tillsynsmyndighet. Det är antingen Länsstyrelsen eller kommunen som ansvarar för tillsynen av förorenade områden.

Kommunen är som regel tillsynsmyndighet vid grävarbeten i gator och parker samt vid mindre industrier. För tillståndspliktiga verksamheter, som till exempel större industrier, är det antingen Länsstyrelsen eller kommunen som är tillsynsmyndighet. Kontakta din kommun om du är osäker.

Underrätta vid upptäckt förorening

Om du har upptäckt en förorening och Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för området underrättar du oss genom vår e-tjänst. Se till att du har tillgång till kontaktuppgifter, fastighetsbeteckning och uppgifter om föroreningen innan du använder e-tjänsten.

Om kommunen är tillsynsmyndighet ska du inte använda denna e-tjänst.

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19