Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Många i Västerbotten har inte tillgång till grundläggande betaltjänster

Två äldre personer försöker använda betalkort och en smart mobiltelefon. 

Länsstyrelsen i Västerbotten konstaterar i en ny rapport att tillgången till grundläggande betaltjänster i länet är begränsad och inte lever upp till lagens krav. Situationen drabbar särskilt vissa inlandskommuner och utsatta grupper som saknar möjlighet att använda digitala lösningar.

Lagens krav på kontanttjänster uppfylls inte

Enligt lagen om tillhandahållande av kontanttjänster får högst 0,3 procent av landets befolkning ha längre än 25 kilometer till närmsta uttagsautomat, och högst 1,22 procent längre än 25 kilometer till närmsta dagskasseinsättning. I Västerbotten ligger motsvarande andelar på hela 2,32 respektive 6,12 procent.

Denna ojämlika tillgång innebär att lagens krav inte uppfylls fullt ut, särskilt i norra Sverige, säger Erik Grahn, handläggare inom landsbygd och regional utveckling, Länsstyrelsen Västerbotten

Digitalisering skapar hinder för många invånare

Den snabba digitaliseringen och minskade antal aktörer på betaltjänstmarknaden har ökat kraven på invånarna. Många, särskilt bland äldre, personer med funktionsnedsättning och nyanlända, saknar möjlighet att använda digitala lösningar som BankID för att sköta sin ekonomi.

De här grupperna riskerar att bli beroende av anhöriga eller kommunala insatser, vilket gör dem särskilt utsatta, fortsätter Erik Grahn.

Nuvarande insatser är inte tillräckliga

Rapporten visar att nuvarande stöd till betaltjänstombud och andra åtgärder inte räcker för att möta behoven i Västerbotten. Länsstyrelsen bedömer att det krävs en översyn av de statliga insatserna för att säkerställa att hela landet, inklusive gles- och landsbygdsområden, får tillgång till grundläggande betaltjänster.

Vi behöver långsiktiga lösningar som garanterar att alla invånare, företag och föreningar, oavsett bostadsort, kan hantera sina ekonomiska ärenden på ett tryggt och tillgängligt sätt, säger Erik Grahn.

Nästa steg

Länsstyrelsen kommer att överlämna rapportens slutsatser till regeringen och föreslå en bredare översyn av betaltjänstsystemet för att möta behovet av grundläggande betaltjänster i hela Sverige.

Rapporten: Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024 Pdf, 2.9 MB.

Om uppdraget: bevakning av grundläggande betaltjänster

Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:

  • sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
  • ta ut kontanter
  • sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.

Länsstyrelsen i Dalarnas län samordnar arbetet

Länsstyrelsen i Dalarnas län har i uppdrag att samordna länsstyrelsernas arbete med grundläggande betaltjänster och ansvarar för att sammanställa och redovisa den årliga bevakningsrapporten till regeringen.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Helene Hellmark Knutsson

Besöksadress

Storgatan 71 B

Postadress

901 86 Umeå

Följ oss