Grundläggande utbildning i mänskliga rättigheter

Vill du veta mer om vilket ansvar du som offentliganställd har för respekten och implementeringen av mänskliga rättigheter i Sverige?
Kursens mål är att ge redskap för att på ett säkert och effektivt sätt hantera och föregripa problem som uppstår när de mänskliga rättigheterna ska säkras i konkreta förvaltningssammanhang.
Uppsala universitet ger en grundläggande utbildning om mänskliga rättigheter för anställda inom statliga myndigheter, regioner och kommuner.
Praktisk information
- Utbildningens två första dagar ges i Lycksele (12-13 september på Ansia) och den tredje utbildningsdagen (3 oktober) sker digitalt.
- Kursintyg utfärdas efter avslutad utbildning.
- Deltagandet är kostnadsfritt och inkluderar förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika under dagarna. Men deltagarna behöver själva stå för kostnader för resa, boende och middag.
- Observera att det endast finns ett begränsat antal platser på utbildningen, nämligen 25 stycken. Länsstyrelsen förbehåller sig rätten att vid behov omfördela platserna för att säkerställa en geografisk spridning över länet.
Mål
Efter genomgången utbildningen förväntas deltagarna kunna:
- redogöra för det ansvar som det allmänna i dess olika delar har för att säkerställa respekten för de mänskliga rättigheterna
- redogöra för de mänskliga rättigheternas juridiska, politiska och moraliska dimensioner
- bearbeta frågan om hur mänskliga rättigheter konkret kan förverkligas i det offentliga utifrån de krav som ställs av lagstiftaren
- identifiera situationer där mänskliga rättigheter aktualiseras inom den egna verksamheten och i det egna ansvarsområdet
Målgrupp
Anställda vid statliga myndigheter, regioner och kommuner, med särskilt fokus på anställda i chefsposition, verksjurister, handläggare, samt övriga anställda som i sin yrkesutövning har ansvar för utveckling, samordning eller implementering av de mänskliga rättigheterna.
Varmt välkommen!
Dag 1: 12 september (10.00-17.00)
Lokal: Ansia, Lycksele (Sommarvägen 1, 921 41 Lycksele)
10.00–10.15 Kursupptakt
Lärare: Johanna Romare och Per Sundman
10.15–12.00 Mänskliga rättigheter i offentlig förvaltning
Lärare: Johanna Romare
Att läsa vidare: Lind & Namli: kap. 1-2, 4-6 och 9, samt Bremdal & Ohlsson: kap. 1 och 4
12.00–13.00 Lunch
13.00–14.00 Demokrati och mänskliga rättigheter
Lärare: Per Sundman
Att läsa vidare: Lind & Namli: kap. 3; Bremdal & Ohlsson: kap. 2
14.00-14.30 Kaffe
14.30–16.00 Att motarbeta diskriminering i det offentligas tjänst
Lärare: Elena Namli
Att läsa vidare: Bremdal & Ohlsson: Kapitel 3; Lind & Namli: Kapitel 7 och 8. Underlag att läsa före föreläsningen skickas per e-post
16.00-16.15 Paus
16.15-17.00 Rättighetsbaserat arbetssätt och rättighetskonflikter
Att läsa vidare: Bremdal & Ohlsson: Kapitel 1 och 9.
Dag 2: 13 september (9.00-15.00)
Fokus på: Praktik och tillämpning
Lokal: Ansia, Lycksele (Sommarvägen 1, 921 41 Lycksele)
Lärare: Patrik Bremdal
9.00–10.15 Vad är mänskliga rättigheter ur ett rättsligt perspektiv?
Att läsa vidare: Lind & Namli, kap. 1 och 6, samt Bremdal & Ohlsson, kap. 5
10.15–10.30 Paus
10.30–12.00 Den statliga värdegrunden
Att läsa vidare: Lind & Namli: kap. 1 och 2
12.00–13.00 Lunch
13.00–14.00 Fördragskonform tolkning
Att läsa vidare: Bremdal & Ohlsson, kap. 5 och 7
14.00-14.15 Paus
14.15-14.45 Forts. Fördragskonform tolkning
14.45–15.00 Avslutning och presentation av uppgiften inför dag 3
Dag 3: 3 oktober (10.00-15.00)
Fokus på: Goda exempel och praktiskt arbete samt presentation av projektidé och diskussion
Lokal: Zoom (digitalt)
Lärare: Johanna Romare och Patrik Bremdal
Under utbildningens tredje dag presenterar du ett eget miniprojekt som går ut på att ta fram en åtgärd eller studera en befintlig åtgärd utifrån ambitionen att stärka arbetet med mänskliga rättigheter utifrån din roll i offentlig verksamhet.
Utifrån föreläsningarna och litteraturen fördjupar du din reflektion över den praktiska implementeringen av de mänskliga rättigheterna. Reflektionen ska utmynna i en projektskiss om ca 2 sidor där du identifierar förslag på åtgärder för att stärka arbetet med mänskliga rättigheter, utifrån din position eller roll på arbetsplatsen.
10.00–10.30 Introduktion till dagen
10.30–11.30 Presentationer
11.30–12.00 Gemensam diskussion och formulering av frågor för eftermiddagen
12.00–13.00 Lunch
13.00–15.00 Goda exempel och utmaningar
- Goda exempel – vi diskuterar några av gruppens projektidéer som ni ser som särskilt goda exempel på hur det offentligas arbete med mänskliga rättigheter kan genomföras.
- Utmaningar – vilka utmaningar identifierar ni i arbetet med mänskliga rättigheter?
- Var behövs stöd? Vilken typ av stöd behövs (t.ex. utbildningar eller stöd från ledning)? Vem behöver ge stödet? (arbetsgivare, en myndighet, UU?)
Material
Deltagare förses med det material som används under kursen.
Vi arbetar med frågor såsom:
- Relevant regelverk: tolkning och implementering
- Diskriminering: rätten, rättspraxisen och förebyggande åtgärder
- Statlig värdegrund och de mänskliga rättigheterna
- Mänskliga rättigheter, ledarskap och myndighetskultur
Undervisningsformer
Kursen sträcker sig över tre dagar. De två första dagarna äger rum i anslutning till varandra medan den tredje dagen äger rum några veckor senare. Undervisningen de två sammanhängande dagarna består av föreläsningar. Den tredje dagen genomförs i seminarieform där kursdeltagarna fokuserar på det praktiska arbetet med de mänskliga rättigheterna i offentlig förvaltning. Deltagarna får en mindre uppgift att genomföra inför kursstart och annan uppgift att arbeta med på hemmaplan inför återsamlingsträffen. Båda uppgifter är nära relaterade till deltagarnas verksamhets- och ansvarsområden.
Genomgående för utbildningen är att deltagarnas verksamhet och ansvarsområde utgör fokus för undervisningen. I föreläsningar och interaktiva övningar kopplas teoretiska perspektiv till de utmaningar som deltagarna möter i sitt arbete på myndigheter och i förvaltning.
Utbildningen syftar till att stärka förutsättningar för att de mänskliga rättigheterna på ett effektivt sätt ska implementeras i förvaltningen. Därför kan det erbjudas enskilt stöd till deltagare i ledande positioner när insatser på egen myndighet eller enhet behöver planeras och genomföras
Lärare
- Patrik Bremdal, programsamordnare och universitetslektor i offentlig rätt, patrik.bremdal@jur.uu.se
- Johanna Romare, programsamordnare och fil.dr. i tillämpad etik, johanna.romare@teol.uu.se
- Per Sundman, professor i etik, per.sundman@teol.uu.se
- Elena Namli, professor i etik, elena.namli@teol.uu.se
Vid administrativa frågor kontakta: mruppdraget@uu.se
Kurslitteratur
Bremdal, Patrik och Ohlsson, Johanna (red.) Mänskliga rättigheter i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur 2020.
Lind, Anna-Sara och Namli, Elena (red.): Mänskliga rättigheter i det offentliga Sverige. Lund: Studentlitteratur 2017.
Litteraturen delas ut vid kursstart i Uppsala och du förväntas därför inte göra några omfattande förberedelser inför utbildningen. Inför utbildningsstart skickas ett välkomstbrev ut med ett rättsfall som Elena Namli önskar att ni läser igenom före hennes föreläsning.
Lärplattform
Du kommer att få ett separat mejl där du bjuds in till kursens lärplattform Studium som kommer att användas inför utbildningens sista tillfälle. Där kommer även material från föreläsningar och praktisk information att laddas upp.
- Var:
- Lycksele (dag 1 och 2) och digitalt (dag 3).
- Kostnad:
- Ingen kostnad.
- Sista anmälningsdag:
- 28 aug 2023
Anmäl dig
Det är viktigt att du fyller i en giltig e-postadress för att du ska få en bekräftelse på din anmälan.
Övrigt
Tillsammans driver Region Västerbotten, Funktionsrätt Västerbotten och Länsstyrelsen Västerbotten projektet Stärkt samverkan för mänskliga rättigheter i Västerbotten. Tillsammans med Uppsala universitet bjuder vi nu in till denna grundutbildning i mänskliga rättigheter.
Kontakt
-
Rebecka Marcusson
Strateg mänskliga rättigheter och barnrätt
E-post till Rebecka Marcusson
Telefon 010-2254333
-
Therese Bjursell
Strateg funktionsrätt och demokrati
E-post till Therese Bjursell
Telefon 010-2254322