Lisa uppskattar den hjälpsamma kulturen

Kvinna i kontorsmiljö tittar leende in i kameran.

Lisa Harryson.

Som folkhälsostrateg har Lisa Harryson ett helikopterperspektiv över Västerbottens folkhälsoarbete. Det är ett fritt och snudd på ”överstimulerande” arbete som hon beskriver det.

Jag känner att jag har ett viktigt och givande jobb, ett riktigt drömjobb faktiskt, säger Lisa.

Lisa har alltid varit intresserad av samhällsfrågor och rättvisa, samtidigt har hon haft ett idrottsintresse och sökte ett sätt att förena de två ämnena.

Ingen pratade om folkhälsa när jag växte upp, därför var det lite av en uppenbarelse när jag hittade hyllan på biblioteket med böcker om just det, säger hon.

Det var hemma i Norrköping som intresset på den tiden tog fart och det ledde henne vidare till studier först vid Linköpings Universitet sedan som forskare vid Umeå universitet.

Jag sökte och blev erbjuden en lektorstjänst och var verkligen jätteglad för det – men samtidigt kom tjänsten som folkhälsostrateg på Länsstyrelsen upp och jag hamnade i den lyckliga positionen att få välja. På Länsstyrelsen skulle jag få leda ett pilotprojekt som handlade om att ta fram arbetssätt för en regional samordning av folkhälsoarbetet, en förlängning av folkhälsopolitiken som inte tidigare prövats. Jag fick själv vara med och utforma tjänsten så det kändes givet att tacka ja. Här står jag på två verksamhetsben som båda ligger mig varmt om hjärtat, jämställdhet och folkhälsa, och jag har fått helt underbara kollegor så det har verkligen blivit hur bra som helst, säger Lisa.

Som folkhälsostrateg jobbar Lisa med en många olika aktörer, bland annat kommuner, regionen, arbetsmarknadens aktörer och civilsamhället. Både fackföreningar och näringsliv är jätteviktiga aktörer för att minska sjukfrånvaron. Lisas roll som regional folkhälsostrateg är att vara den sammanhållande länken och ett stöd i arbetet med att främja hälsa och förebygga sjukdom.

Bidra i samhällsutvecklingen

Tillsammans med länets nyckelaktörer kan jag bidra till att göra viktiga framsteg i samhällsutvecklingen. Samverkan är nyckeln till framgång i mitt arbete och jag är oerhört tacksam för de goda kollegor jag har på Region Västerbotten, vi har ett nära samarbete som stärker strukturen för länets folkhälsoarbete. Jag känner att jag har ett viktigt och givande jobb, ett riktigt drömjobb faktiskt!

Lisa har nu jobbat på Länsstyrelsen sedan 2018 och har kommit att uppskatta kollegor som finns nära henne.

Hjälpsam kultur med omtänksamma kollegor

Det bästa är att vi har så god stämning och en väldigt hjälpsam kultur. Alla är omtänksamma och måna om varandra. Vi brukar till exempel uppmärksamma kollegor som gjort något bra. Vi har alla mycket att göra men kollegorna är ändå första prio och det tycker jag är en fin egenskap som definierar vår enhet, säger Lisa.

För mig personligen är det väldigt fritt och vi har ett jättebra distansavtal där vi kan jobba både hemma och på kontoret. Jag jobbar inte helt ensam utan finns i ett sammanhang på min enhet med kollegor som arbetar med bland annat jämställdhet, barnrätt, föräldraskapsstöd och brottsförebyggande arbete så det är socialt stimulerande att samverka mellan de här frågorna, menar hon.

Som småbarnsförälder vet hon hur det är att dribbla med egen tid för att hitta utrymme för exempelvis träning och det är något hon uppskattar särskilt i huset.

Min dröm var att hitta en arbetsplats med eget gym och det har vi här på Länsstyrelsens vind. Här finns vikter, maskiner och till och med ett jättefint yogarum. Att vi har gymmet och en timmes träning på arbetstid i veckan har gjort att jag hinner få in träningen i vardagslivet, det är verkligen livskvalitet!

Vill du också bidra till Västerbottens utveckling?

Jobba hos oss?

Lediga jobb