Annika blev överbevisad: ”Förvaltning är inte så grått som man kan tro”

Bild på kvinna i konferensrum.

Annika Blomster.

Mitt under anställningsintervjun slog Annika Blomster fast att hon nog inte var rätt person att jobba på Länsstyrelsen: Det här med förvaltning är kanske inte min grej. Det var sju år sedan och nu kan man nog säga att det blivit hennes grej. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, säger programdirektören Annika.

Det där uttalandet om myndighetsarbete och förvaltning byggde på en hel del okunskap, säger hon i efterhand nu när hon blickar tillbaka i backspegeln.

När det kommer till Länsstyrelsen tror jag att många har sina fördomar om hur det är att jobba här och jag känner själv att jag hade det. Bilden var en lite stelbent och byråkratisk organisation. Jag kanske tycker det i viss mån även i dag men jag inser också styrkan det ger – stabilitet och professionell hantering. Och även om det handlar om förvaltning så är det inte så grått som jag trodde. Och här är jag kvar, på samma jobb sju år senare, säger Annika.

Hon är programdirektör på Förvaltande myndighet och sitter visserligen i Umeå men har en spännande del av Europa och Norden som sin arbetsplats – inom ramen för Interreg programmet Norra Periferin och Arktis.

Det är ett transnationellt samarbetsprogram mellan regioner i EU-medlemsländerna Sverige, Finland och Irland samt icke-medlemsländerna Island, Grönland, Färöarna och Norge. Programmet syftar till att öka regionens möjligheter att bli en förstklassig region att leva i, studera, arbeta, besöka och investera i.

Det som förenar är samma typ av utmaningar med glesbefolkade områden, långa avstånd till stora marknader, men också möjligheter genom samverkan i utveckling av innovativa lösningar, entreprenörskap och hållbara lösningar.

Viktig uppbackning och kompetens

Efter universitetet visste jag att jag ville jobba med internationalisering. Kombinationen av att jobba med andra länder, lära känna nya människor och jobba med utvecklingsfrågor är svårslagen, säger Annika.

Arbetet regleras av EU-förordningar och en övervakningskommitté bestående av representanter från samtliga medverkande länder överser genomförandet av programmet. Som support finns uppbackning från de olika stödfunktionerna inom Länsstyrelsen, samt det erfarenhetsutbyte som finns med andra motsvarande programadministrationer inom andra organisationer i Sverige och Europa.

Samspelet i hennes lilla grupp betyder också mycket och med ett vidare perspektiv har hon mycket kompetens ”i huset” som alltid går konsultera.

Det finns jättemycket uppbackning. Vi försöker till exempel integrera jämställdhet och hållbarhetsperspektiv i våra satsningar och inom det området såsom många andra finns det expertis av i huset. Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation på det sättet, säger hon och fortsätter på ämnet arbetskamrater:

Chefer, kollegor men även kulturen på en arbetsplats är viktig. Man vet att man har fantastiska kollegor när man med glädje går till jobbet och samtalsämnena på fikarasterna aldrig tar slut. Det är människorna som gör det och i mitt arbete på Länsstyrelsen har jag träffat så många människor som berikar mig på olika sätt, säger Annika.

Rätt balans av arbetsfördelning

Inom ramen för Norra Periferi och Arktis-programmet utlyses medel till olika transnationella satsningar. Det kan handla om satsningar inom innovationer, miljö eller kapacitetsutbyggnad.

Vi jobbar mot långsiktiga resultat, ibland kan det upplevas tröstlöst när man inte kan se förändringarna omedelbart. Vi befinner oss också relativt långt från projekten men varje höst anordnar vi en stor konferens där vi lyfter fram resultat och vad de genomförda projekten uppnått. Det här är bland höjdpunkterna i jobbet, det är rörande att se hur projektinsatser gjort skillnad i människors liv, säger Annika.

Ett exempel har särskilt etsat sig fast. Det var en äldre man som bodde ensam på Orkneyöarna norr om skotska fastlandet, han var beroende av hemtjänst men på grund av glesa färjeturer och ofta dåligt väder så kunde vårdpersonalen inte besöka särskilt ofta. Projektet utvecklade därför en digital tjänst som gjorde att han kunde få den sociala kontakten.

Det här ökade hans livskvalitet otroligt mycket, han hade brottats med olika svårigheter så vi gjorde en film där vi bad honom berätta om hur hans liv förbättrats. När han pratade om den här tjänsten så kände man på allvar att vi gjort skillnad. För mig är balansen mellan att jobba administrativt och möten med människor helt optimal. Jag skulle inte orka jobba med bara det ena, säger hon.

Vill du också bidra till Västerbottens utveckling?

Jobba hos oss?

Lediga jobb