Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Storgatan 71 B i Umeå.

Ring växeln

010-225 40 00

Växeln har öppet måndag-fredag klockan 8.00-16.30

Skicka e-post

vasterbotten@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se

Besök oss

Du hittar på Storgatan 71 B i Umeå.

Vår reception är bemannad 9.00-15.00 (Lunchstängt 12.00–12.45).

Övrig kontorstid kan du ringa på ringklockan så öppnar vi.

Besöksadress:
Länsstyrelsen Västerbotten
Storgatan 71 B
901 86 Umeå

Följande datum under 2018 har vi ändrade öppettider:

 5 januari

 8-12

 29 mars

 8-12

 2-27 juli

 11-13

 ​2 november

​ 8-12

 

Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet ska till.

Länsstyrelsen Västerbotten
901 86  UMEÅ 

Skicka fax till oss på nummer:

010-225 41 10  

Organisationsnummer

202100-2460

Faktureringsadress

Länsstyrelsen i Västerbottens län
FE 216
838 73  FRÖSÖN 

Betalningsvillkor:

  • 30 dagar
  • Ingen faktureringsavgift
  • Referens ska anges på fakturan (Fullstä​ndigt för- och efternamn på beställaren)

Teletal

020 - 22 11 44

Öppet måndag - fredag kl. 8.00-20.00

Utlandssamtal
Ring 0046 - 8 21 11 19

Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Teletallänk till annan webbplats

Bildtelefoni

Bildtelefonilänk till annan webbplats

Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Texttelefoni

Texttelefonilänk till annan webbplats

Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Kontakt