Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss på Storgatan 71B i Umeå.
Växeln har öppet måndag-fredag klockan 8.00–16.30
Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se
Du hittar oss på Storgatan 71B i Umeå.
Vår reception är bemannad 9.00–15.00 (lunchstängt 12.00–12.45).
Övrig kontorstid kan du ringa på ringklockan så öppnar vi.
Besöksadress:
Länsstyrelsen Västerbotten
Storgatan 71B
901 86 Umeå
11 januari: Endast receptionen öppen.
27-28 december: Öppet mellan 10:00-12:00 och 12:45-14:00
Julafton och nyårsafton: stängt
Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet ska till.
Länsstyrelsen Västerbotten
901 86 UMEÅ
Skicka fax till oss på nummer:
Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniska till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.
Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura.
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.
I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL-nätverket. Det finns dock flera alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss:
Adress i PEPPOL är 0007: 2021002460
Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).
Mer information om PEPPOL finns på ESVs webbplats
Det här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Partsidentitet: 2021002460 (vårt organisationsnummer)
GLN: 7340093200783
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1024
Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.
Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.
Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:
En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via carola.lindmark@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.
Carola Lindmark
Telefon 010-225 42 15
carola.lindmark@lansstyrelsen.se
Fram till 1 april 2019 kan du skicka pappersfaktura till:
Länsstyrelsen i Västerbottens län
FE 216
838 73 FRÖSÖN
Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
VAT-nummer: SE202100246001
Organisationsnummer: 202100-2460
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Öppet måndag - fredag kl. 8.00-20.00
Utlandssamtal
Ring 0046 - 8 21 11 19
Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:
Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.
Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.