Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Stort intresse för vätgasdag

Vätgas är hett – den slutsatsen är entydig. Över tvåhundra deltagare anslöt till den digitala heldagskonferensen om vätgas, som anordnades i Umeå.

Den 3 december anordnade Fossilfria transporter i norr konferensen ”Vätgas som drivmedel för transporter”, tillsammans med projektet Förnybart i tanken och North Sweden Cleantech. Det fullspäckade programmet sträckte sig från lokala satsningar på vätgas till globala utblickar, men även över de riktigt stora projekten som Volvo Lastvagnars vätgasdrivna lastbilar och LKAB:s fossilfria järnmalmsproduktion.

Boh Westerlund från Oazer i Umeå berättade om sitt enträgna arbete med att öppna fler vätgastankstationer i Västerbotten och Peter Ekholm från Inlandsbanan AB föredrog planerna på att driva tågen med hjälp av vätgas redan 2022.

- Det som överraskade mig mest är att det är så mycket på gång i Sverige kring vätgas och bränsleceller. Både när det gäller utveckling av bränsleceller, tunga fordon och arbetsmaskiner, men också när det gäller industri och infrastruktur som Inlandsbanan. Det var tydligt från alla talarna att vätgas kommer att vara en viktig komponent i energisystemet framöver. Och det kommer nog hända snabbt, troligen bara inom några år. Tekniken är redan mogen när det gäller bränslecellerna, säger Johan Edqvist, projektledare på Fossilfria transporter i norr.

När det gällde lokala satsningar på vätgas, gav representanter från Jämtland, Mariestad och Sandviken exempel på hur de som kommuner arbetar för att främja vätgasen.

- Sedan 2014 haft vi haft ett samarbete med koncernen Sandvik när det gäller vätgas och bränsleceller. Vi har flera vätgastankstationer och flest antal vätgasbilar i hela Sverige. Nästa år kommer även två vätgasdrivna bussar att rulla. Men vi tror också på en systemsamverkan med biogas, säger Anders Lundell, affärsutvecklare på Sandvikens kommun.

I Mariestad finns världens första solcellsdrivna vätgastankstation. Susanné Wallner, utvecklingsstrateg på Mariestads kommun, pekar på att det förutom klimatmässiga skäl att satsa på vätgas, också finns affärsmässiga skäl.

- Om man vågar gå före och göra satsningar, får det så många goda effekter. Då följer det nämligen med fler som vill arbeta inom cirkulära system.

Johan Edqvist, projektledare på Fossilfria transporter i norr, hoppas att konferensen ska leda till att fler i länet får upp ögonen för hydrogenets möjligheter.

- Jag hoppas att mötet blir ett startskott för en ökad samverkan i länet kring framtida vätgassatsningar. Vi behöver jobba ihop i akademi, offentlighet och privata näringslivet för att kunna dra till oss investeringsstöd och projektanslag. Det är också viktigt att vi utvecklar kompetensen. Jag ser gärna att vi följer Jämtland-Härjedalens exempel och tar fram en färdplan för vätgas i Västerbotten. Förhoppningsvis kan vi även arbeta tillsammans kring mål och färdplan med våra grannlän, för då blir vi starkare. Vi kan koordinera oss när det gäller att utveckla kompetenscentrum och för att söka projektstöd för infrastruktursatsningar, som ju ibland kan korsa länsgränserna.

Kontakt