Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Världsunik elektrifiering i Värmland

Genom ett unikt samarbete tar skogsindustrin nu nästa kliv och lanserar en rad olika elektrifierade fordonskombinationer och en laddstation för tunga fordon i Värmland. Detta kommer kraftigt att minska CO2-utsläppen från svensk skogsindustris transporter. Värmland tar täten i den gröna omställningen inom skogsindustrin!
- Elektrifieringslöftet 2021 var startskottet för en regional kraftsamling för omställningen av länets godstransporter på väg. Mycket har hänt sedan dess och vi är stolta över att Värmland ligger i framkant. Det finns mycket att lära av skogsbranschen gällande elektrifiering, säger landshövding Georg Andrén som fick äran att klippa bandet vid den nya laddstationen intill Stora Ensos bruk i Skoghall den 26 mars.
Här kan du läsa Elektrifieringslöftet för Värmland Länk till annan webbplats.
Lars Reinholdsson var en av dem som tillsammans med landshövding Georg Andrén skrev under Elektrifieringslöftet för Värmland 2021, då var han VD för LBC Frakt. Han är nu VD för Laddbolaget och deltog som en viktig aktör vid invigningen av den nya publika laddstationen.
Samverkan är lösningen
Vid lanseringen presenterades en rad aktörer som varit delaktiga i arbetet, konkurrenter som samarbetar för att driva utvecklingen framåt. Alla deltagare är övertygade om att vi bara befinner oss i starten i Värmland och att vi kommer att nå hållbara affärsmodeller som optimerar klimatvinsterna. Bara de fem fordonen som har lanserats redan kommer att sänka utsläppen av koldioxid med drygt en miljon kilo!
- Skog och lastbilar är de två största industrierna i Sverige. Detta är den största transformeringen sedan vi gick från häst och vagn till lastbil och vi utvecklar detta från grunden. Vi är i starten och lär oss någonting nytt varje dag, tillsammans kommer vi att testa fler nya innovationer för det är nu det börjar, säger Fredrik Söderström som är VD för Virkeslogistik i Mellansverige AB. Han deltog i paneldebatten vid lanseringen.
Matilda Iverlund som är VD för Paper Province var också på plats vid lanseringen och uttryckte sin stolthet över den gröna omställningen som är i startgroparna i Värmland.
Starten av systematiseringen
Fordonen och laddningsstationen ger en bild av systemlösningen i verklig drift, ett viktigt steg för att visa hur skogsindustrin kan lösa omställningen mot fossilfria transporter även om man har behov av flera olika typer transportlösningar. Utmaningarna är att bygga ut laddinfrastrukturen och skala upp dessa transportlösningar för att göra en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv omställning. Det handlar utöver laddplatser och mobil laddning bland annat om att digitalisera ruttplaneringsarbetet med hjälp av AI.
- Bland fordonen här utmärker sig en av bilarna som är ett HCT-fordon, High Capacity Transport, som klarar totalvikter upp till 94 ton. Det är ett världsunikt elektrifierat fordon. Vi har också den första helt eldrivna timmerbilen i Värmland, säger Jörgen Olofsson, som är Development Manager Transport and Logistics vid Stora Enso Forest Division.
Forskning och finansiering
Fordonen är en del av det större forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to efficient, electrified forestry transport). Projektet som koordineras av Skogforsk, bygger på ett brett samarbete mellan skogsbranschen, forskningsaktörer och underleverantörer kopplade till logistik och teknik. Vinnova genom forsknings- och innovationsprogrammet FFI (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) och projektdeltagarna finansierar detta.
TREE: Transition to efficient electrified forestry transport - Skogforsk Länk till annan webbplats.
Investeringen har medfinansierats av Klimatklivet (EU:s återhämtningsfond NextGenerationEU) som Naturvårdsverket tillsammans med Länsstyrelsen administrerar.
Klimatinvesteringsstöd | Länsstyrelsen Värmland Länk till annan webbplats.
Även representanter från Region Värmland deltog under invigningen som är ett viktigt steg för hela regionen. Alla är överens om att det viktigaste är att vi samverkar i denna omställning!