Naturvårdsbränning i Kittelfältet, Filipstads kommun

Idag, tisdag 30 maj, genomför Länsstyrelsen Värmland en kontrollerad naturvårdsbränning i naturreservatet Kittelfältet i Filipstads kommun.

Foto: Anders Tedeholm, Länsstyrelsen Värmland

Naturvårdsbränningen planeras att starta efter klockan 12. Bränningsområdet är ca 7,5 hektar stort och utgörs till största delen av tallskog. Röken kan synas på långt håll, exempelvis från riksväg 63, och för boende i närområdet. Även lukt av brandrök kan kännas på långt håll.

Bränningen görs för att glesa ut tallbestånden, skapa framtida naturvärdesträd i form av brandskadade tallar samt för att skapa förutsättningar för arter som är knutna till glesa och ljusöppna sandmarker.

Naturvårdsbränningen kan komma att ändras eller ställas in med kort varsel, beroende på väder och andra omständigheter.

Hög bevakning och noggrann planering

Bränningen är noga planerad. Slang finns utlagd runt hela området och angränsande skogsmark bevattnas under bränningen för att säkerställa att branden inte sprider sig. Området är bevakat under hela bränningsarbetet och tills branden slocknat helt.

- En planerad naturvårdsbränning är som en imitation av en naturlig skogsbrand. Skillnaden är att en naturvårdsbränning sker på ett lugnt och kontrollerat sätt med många säkerhetsåtgärder, säger Per Gustafsson, projektledare för Life2Taiga vid Länsstyrelsen Värmland.

Under naturvårdsbränningen är rökutvecklingen kraftig och under den första natten kan röken lägga sig på marknivå i närområdet. Efter en bränning är området svart och sotigt och Länsstyrelsen avråder från besök i området den närmaste tiden på grund av risken för fallande träd och grenar. Besökare uppmanas att respektera skyltning på plats.

Naturvårdsbränning Länk till annan webbplats.

Georg Andrén

Våxnäsgatan 5