Upphandlingar

Länsstyrelsen är en egen upphandlande myndighet. Vi gör inköp och upphandlingar av varor och tjänster, till exempel restaureringar, inventeringar, skyltar, undersökningar och utredningar.

Vi har fastställda riktlinjer för hur vi ska köpa eller hyra varor och tjänster, och vi följer lagen om offentlig upphandling (SFS 2007:1091)länk till annan webbplats. Vi använder oss också av möjligheten att göra avrop på de statliga ramavtalen.

Våra upphandlingar

Här listar vi våra upphandlingar, såväl aktuella som avklarade.

En offentlig upphandling av större omfattning genomförs alltid skriftligt. Den upphandlande enheten anger krav och önskemål i ett förfrågningsunderlag och leverantören svarar med ett anbud. Möjligheterna att i efterhand förändra något i dessa handlingar är mycket begränsade.

Läs förfrågningsunderlaget noga

Eftersom möjligheten för att komplettera anbudet i efterhand är mycket begränsad är det viktigt att alla frågor som ställs i förfrågningsunderlaget besvaras klart och tydligt. Gå igenom förfrågningsunderlaget och tänk på följande:

  • Stämmer tekniska och andra specifikationer med vad du kan erbjuda?
  • Stäm av mot kraven. Kontakta upphandlande enhet om det är något du undrar.
  • Tillåts ”alternativa utföranden”?
    Det måste framgå av förfrågningsunderlaget om alternativa utföranden kommer att beaktas vid upphandlingen. Om inte alternativa utföranden tillåts, lägg inte tid på att försöka ta fram egna/bättre förslag än vad som efterfrågas.

Håll rätt kvalitet

Ligg på den nivå som anges i förfrågningsunderlaget. Så nära kraven som möjligt. För låga prestationer kan medföra att anbudet inte tas upp, för höga att det är för dyrt.

Följ instruktionerna i underlaget

Använd de formulär/blanketter som upphandlande enhet eventuellt bifogar och vill ha ifyllda.

Pris i anbudet

Du kan i regel inte förhandla och i efterhand komma med rabatter. Du kan bara ändra uppenbara felräkningar.

Anbud i rätt tid

För sent inkomna anbud tas ej upp till prövning.

Påpeka oklarheter eller fel i underlaget

Ta genast kontakt med kontaktpersonen för upphandlingen. Detta är mycket viktigt. Om synpunkter anmärks i tid kan det göras förtydliganden eller rättelser.

Prenumerera via e-post

Fyll i din e-postadress om du vill prenumerera på denna sidan och därmed få uppdateringar via e-post.

Kontakt

Länsstyrelsen Värmland

Besöksadress
Våxnäsgatan 5, Karlstad

E-post och växel
varmland@lansstyrelsen.se
010-224 70 00

Växeln är öppen
Måndag - Fredag 08.00 - 16.30

Receptionen är öppen
Måndag - Fredag 08:00 - 15:00
Lunchstängt alla dagar 12:00 - 13:00     

Faktureringsadress
Länsstyrelsen Värmland
FE 218
838 73 Frösön

Organisationsnummer
202100-2395