20 nov 2018 klocka 08.30 - 12.00

Sysselsättning genom offentlig upphandling

Hur kan vi hitta de bästa samarbetsformerna för att göra detta tillsammans? Hur kan leverantören hitta rätt kandidat ur målgruppen? Det är några av de frågor vi behandlar under en workshop den 20 november i Karlstad.

Offentlig verksamhet har möjlighet att ställa krav i upphandlingen på att den vinnande leverantören under kontraktstiden ska erbjuda anställning, utbildning, praktik- eller traineeplatser till personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Det kan vara ett sätt att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad och en hållbar samhällsutveckling. Samtidigt blir kompetensförsörjningen bättre med fler kompetenta arbetssökande för arbetsgivarna att välja bland.

Upphandlingsmodell
Workshopen utgår från en modell för upphandling med sysselsättningskrav som tagits fram av Upphandlingsmyndigheten tillsammans med partners i ett EU-finansierat projekt. Du kommer att få testa modellen tillsammans med andra med fokus på dialog och matchning av arbetssökande mot arbetsgivare. Passa på att testa hur processen kan fungera – för såväl upphandlare i offentlig verksamhet och matchningsansvariga arbetsmarknadsaktörer som potentiella leverantörer.

Medverkande
Patrick Amofah, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten, berättar om stödet för sysselsättningskrav i offentlig upphandling.

Maja Ohlsson, samordnare på Inköp och Upphandling, Göteborgs stad, delar med sig av erfarenheter och framgångsfaktorer.

> InbjudanPDF

> Anmälanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


VAR: Länsstyrelsen Värmland, Lokal: Skogsstjärnan

KOSTNAD: Kostnadsfri

SISTA ANMÄLNINGSDAG: 16 nov 2018

Kontakt