Krisberedskap

Vid en större samhällsstörning behöver alla hjälpas åt. Länsstyrelsens roll är att hålla ihop samarbetet i länet. Du som privatperson har ett eget ansvar att inledningsvis kunna klara dig själv för att de mest utsatta ska få den hjälp de behöver.

Vid en större samhällsstörning är det många människor som behöver hjälp. I första hand behöver samhällets resurser användas för att hjälpa de mest utsatta till exempel äldre och sjuka. Det innebär att du inledningsvis behöver kunna klara dig själv, för att de mest utsatta får den hjälp de behöver.

Det egna ansvaret vid en samhällsstörning

Samhällets krisberedskap bygger på att alla tar ett ansvar. Det egna personliga ansvaret innebär att du i händelse av en kris ska vara förberedd. Du ska kunna hantera en svår situation och de omedelbara behov som kan uppstå på egen hand, utan stöd från myndigheter.

Att kunna klara sig utan el och vatten är ingen lätt situation. Men de flesta av oss klarar det under en period om vi tänker efter före. Därför är det bra om du redan nu förbereder dig för att klara en samhällsstörning.

Packa en krislåda

De flesta av oss har en brandvarnare hemma och många har även brandsläckare, utifall det skulle börja brinna. Men hur väl förberedd är du om det sker något oförutsett i samhället? Vid en samhällsstörning måste samhällets resurser först gå till de mest utsatta. Därför kommer de allra flesta att behöva klara sig själva en tid.

Se därför till att du och dina nära klarar vardagen även om samhället inte fungerar som ni är vana vid. Det viktigaste är att ha dricksvatten, mat och värme, och att kunna ta emot viktig information.

Samla gärna ihop det nödvändigaste och förvara på ett och samma ställe – så att du är förberedd när väl en samhällsstörning sker. En "krislåda" kan till exempel innehålla:

  • Mediciner
  • Förbandslåda
  • Tvättlappar
  • Filtar
  • Sovsäckar
  • Varma kläder
  • Torrvaror
  • Konserver
  • Vattendunkar
  • Friluftskök
  • Batteriradio
  • Ficklampor
  • Stearin- och värmeljus
  • Tändstickor och tändare
  • Brandsläckare
  • Viktiga nummer
  • Kontanter

För privatpersoner finns flera bra och konkreta tips på webbplatsen dinsakerhet.selänk till annan webbplats.

Så når vi ut till dig vid en kris

Webben är navet

Under en kris eller vid en större extraordinär händelse har vi fakta och information på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/varmlandlänk till annan webbplats med tydlig ingång direkt på startsidan. Du ska få korrekt och uppdaterad information om situationen och läget med tydliga länkar och kontaktuppgifter till mer händelsespecifik information.

Sociala medier

Vi använder Twitter twitter.com/Lst_Varmlandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att förstärka och dela vidare information från andra, samt hänvisa till uppdaterad information.

Via Facebook facebook.com/lansstyrelsen.varmlandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster har vi större möjligheter att upprätthålla en dialog, frågor-och-svar, samt använda de delningsfunktioner Facebook har. Det kan i sin enklaste form handla om att dela vidare inlägg från andra aktörer.

Via Instagram instagram.com/lstvarmlandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan vi dela och visa information.

Genom YouTube youtube.com/user/LstVarmlandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan vi vid behov ladda upp och visa material. Skulle vi själva behöva webbsända i realtid så kan vi göra det via Facebook eller YouTube.

Pressmeddelanden

Vi publicerar pressmeddelanden via vårt pressrum på Mynewsdesk mynewsdesk.com/se/pressroom/lansstyrelsen-varmlandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Beroende på innehåll och situation publiceras informationen även i de andra kanalerna.

Om händelsen eller krisen är mer omfattande eller pågår under en längre tid och påverkar samhällsfunktioner så har vi även möjligheterna att sätta upp upplysningsfunktioner via telefon, antingen direkt till oss eller via SOS Alarms nationella telefonnummer 113 13.

Vi har även möjligheter att sända ut informations- och myndighetsmeddelanden via VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten.

Det är krisen i sig som avgör hur, på vilka sätt och genom vilka kanaler och aktiviteter vi ser till att nå allmänheten och det gäller för oss att använda de sätt som är bäst lämpade för olika målgrupper.

Länsstyrelsens roll vid en samhällsstörning

Vid en större samhällsstörning håller Länsstyrelsen ihop arbetet i länet. De berörda aktörerna, som till exempel kommunerna, räddningstjänst, sjukvården och polisen, delar information och lägesbild med syftet att koordinera åtgärder.

Under en samhällsstörning samordnar Länsstyrelsen kommunikationen i länet så att kommuner, sjukvård, polisen med flera ger relevant och riktig information till allmänhet och media.

Länsstyrelsen arbetar också med förebyggande åtgärder som behöver vidtas för att förhindra att en samhällsstörning uppstår, eller för att begränsa skadeverkningarna samt återföring av erfarenheter efter en samhällsstörning.

Kontakt