Aktuella vädervarningar i Uppsala länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Nätprovfiske i Gårdskärkusten 2016

Under år 2016 gjorde Länsstyrelsen en kartläggning av marina naturvärden som ett underlag för bildande av Gårdskärskustens naturreservat i Älvkarleby och Tierps kommuner, finansierat genom Havs- och vattenmiljöanslaget. Områdets havsareal är 4 400 hektar varav omkring hälften är grundare är 6 m och maxdjupet är ca 15 m. I denna rapport beskrivs resultaten från ett provfiske i området runt Själgrund enligt metoden Djupstratifierat provfiske med nordiska kustöversiksnät. Fisksamhället var normalt för regionen, med 15 fångade arter varav abborre, gers och strömming dominerade. Resultatet från provfisket lagras hos nationell datavärd och kan användas vid uppföljning av fisksamhället i det blivande naturreservatet.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17