Höga flöden i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Kungaparets jubileumsbesök till Uppsala

Jubileumsåret 2023

2023 firar H.M. Konungen 50 år på tronen. Det uppmärksammas med kungligt besök i Sveriges alla 21 län. Den 27 april besöker kungaparet Uppsala och nu är det klart hur kungen ska uppmärksammas.

– Det är med stor glädje vi välkomnar kungaparet till Uppsala län. Jag hoppas att många länsinvånare har möjlighet att delta i firandet av H.M. Konungens 50 år på tronen, säger vikarierande landshövding Cecilia Magnusson.

Den 27 april tar landshövdingen emot DD.MM. Konungen och Drottningen i länets residensstad Uppsala. Länsstyrelsen har planerat besöket och i samarbete med Region Uppsala, Uppsala kommun och Upplandsmuseet tagit fram ett program för dagen.

– Under dagen kommer länets invånare att ges möjlighet att möta kungen och drottningen och jag hoppas att många tar chansen att delta i firandet längs gatorna och på S:t Eriks torg, säger vikarierande landshövding Cecilia Magnusson.

Länsbesöket inleds på Uppsala central dit kungaparet anländer med tåg. Nästa anhalt blir Upplandsmuseet och en jubileums-utställning med foton och föremål som har koppling till kungen för inbjuden publik. Därefter bjuds allmänheten till S:t Eriks torg för ett publikt evenemang med uppträdanden och tal. Därefter åker kungaparet hästkortege från Walmstedska gården, via Sysslomansgatan och Skolgatan till Borggården vid Uppsala slott. I Slottsparken kommer kungen att plantera ett träd och avtäcka en minnesplakett från jubileumsbesöket.

Kungaparets besök avslutas med en länslunch i representationsvåningen på Uppsala slott med ett 50-tal inbjudna gäster från hela länet. Lunchen består av Upplands landskapsmeny.

Ett utförligare program med hålltider meddelas närmare besöket på Länsstyrelsens webbplats.

Övergripande frågor om länsbesöket i Uppsala

Pernilla Erikshaag pernilla.erikshaag@lansstyrelsen.se eller Anna Björkman anna.bjorkman@lansstyrelsen.se

Foto: Thron Ullberg/Kungl. Hovstaterna

Stefan Attefall