Aktuella vädervarningar i Uppsala länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Stefan Attefall ny landshövding i Uppsala län

Attefall

Stefan Attefall. Foto: Richard L Eriksson

Stefan Attefall blir ny landshövding i Uppsala län. Han var civil- och bostadsminister mellan åren 2010 och 2014 och har lång erfarenhet inom rikspolitiken. Civilminister Erik Slottner presenterade den nya landshövdingen på Uppsala slott den 2 mars.

Stefan Attefalls förordnande som landshövding och chef för Länsstyrelsen i Uppsala län gäller från och med den 20 april 2023 till och med den 30 april 2029.

– Stefan Attefall har stor erfarenhet av att arbeta med breda samhällsfrågor. Hans erfarenhet som statsråd och hans arbete med bland annat bostadsfrågor kommer att vara en tillgång såväl för invånarna i Uppsala län som för länsstyrelserna. Jag är glad att Stefan Attefall tackat ja till uppdraget som ny landshövding i Uppsala län, säger civilminister Erik Slottner.

Stefan Attefall ser fram emot uppdraget.

– Jag är stolt och glad över utnämningen. Uppsala är en spännande och dynamisk region där historia, akademi och näringsliv möts. Det är en tillväxtregion där utmaningen är att bygga infrastruktur och bostäder för människor på ett hållbart sätt. Här kan länsstyrelsen spela en viktig roll tillsammans med andra aktörer.

Cecilia Magnusson, länsråd och vikarierande landshövding ser fram emot det gemensamma arbetet.

– Jag hälsar Stefan Attefall varmt välkommen till länsstyrelsen och ser fram emot ett gott samarbete. Uppsala län har en stark tillväxt och den snabbast växande befolkningen i landet. Stefan Attefalls långa och breda erfarenhet av samhälls- och bostadsfrågor är en styrka för länet.

Stefan Attefall är född 1960 och har examen i statskunskap och nationalekonomi. Han var riksdagsledamot för Kristdemokraterna åren 1991-1994 och 1998-2010. Mellan åren 2010 och 2014 var han civil- och bostadsminister. Stefan Attefall har även bakgrund som chefredaktör.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17