Aktuella vädervarningar i Uppsala länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Uppsala län växer snabbast i Sverige

Bostäder

Uppsala län fortsätter att växa. Det totala antalet invånare är nu 400 682 personer. Sammanlagt ökade länets befolkning med 5 656 invånare. Det innebär den högsta ökningen i landet för sjunde året i rad enligt Statistikmyndigheten, SCB.

Inom länets kommuner är det Uppsala kommun som ökar mest med 4 544 personer. Ökningen beror dels på inflyttning, dels på ett högt antal nyfödda som i sin tur beror på att kommunen har en ung befolkning. Men framför allt beror tillväxten på att Uppsala län har en stor inflyttning från övriga Sverige.

– Här sticker vi ut. Uppsala fortsätter att locka folk att flytta in och vi fortsätter att vara det län i landet som växer snabbast, konstaterar landshövding Göran Enander. Det är glädjande men det är också viktigt att den fortsatta tillväxten sker på ett hållbart sätt.

Även Håbo och Knivsta kommun ökar sin befolkning, följt av Heby och Enköping. I länets norra delar, Älvkarleby, Östhammar och Tierp ligger befolkningssiffrorna stilla eller minskar något.

– Skillnaderna får inte blir för stora inom länet så det är angeläget att stärka samverkan mellan de norra delarna av länet och Uppsala. Vi behöver en stark, gemensam utveckling i hela länet, säger landshövding Göran Enander.

Diagram över Uppsala läns befolkningsstatistik 2022.

Klicka på bilderna för att förstora.

Befolkningstillväxt 2022 alla län jämfört med riket

Befolkningstillväxt 2022 alla län jämfört med riket. Klicka på bilden för att förstora.

Befolkningstillväxt 2022 Uppsala län. Klicka på bilden för att förstora.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17