Aktuella vädervarningar i Uppsala länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Tillstånd för verksamhet med hund

Om du vill bedriva olika verksamheter med hund kan du behöva ha tillstånd från länsstyrelsen. På denna sida kan du läsa mer om när du behöver tillstånd, hur du söker och hur tillståndsprocessen går till.

När ska jag ha tillstånd för verksamhet med hund?

Du behöver tillstånd om du:

  • Håller tio eller fler hundar äldre än tolv månader. Till exempel om du har hand om eller sköter om egna eller andras hundar.
  • Föder upp tre eller fler kullar per år. Det vill säga uppfödare eller har en Kennel. Även kullar från en tik som är ute på foder räknas in.
  • Upplåter (hyr ut) tre eller fler hundar per år, till exempel draghundar eller vakthundar.
  • Säljer hundar från tre eller fler kullar per år från egen uppfödning.
  • Säljer tre eller fler hundar per år från annans uppfödning, till exempel omplaceringsverksamheter eller importverksamheter.
  • Förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar. Det vill säga om du driver hunddagis, hundrastningsverksamhet, hundpensionat eller omplaceringsverksamhet.
  • Bedriver yrkesmässig verksamhet med hundar.

På Jordbruksverkets sidor om hundar och katter hittar du mer information om vad som gäller för hundhållning och hundverksamheter.

Ansök om tillstånd för djurhållning eller verksamhet med djur

I första hand ska du använda vår e-tjänst. Om du inte anväder e-tänsten kan du kontakta Länsstyrelsen och få en pdf-blankett skickad till din e-postadress. Blanketten ska sedan skickas in med vanlig post till Länsstyrelsen.

Kontakt för blankett

Telefeon: 010-2233110 
E-post: djurskydd.uppsala@lansstyrelsen.se

Vad händer när jag har skickat in min ansökan?

Din ansökan registreras med ett diarienummer och du får ett mejl som bekräftar att ansökan har kommit in. Om vi bedömer att din ansökan behöver kompletteras med ytterligare handlingar kommer du få ett till mejl om begäran av komplettering.

Väntetider och handläggningstider kan variera beroende på länsstyrelsens belastning och bemanning.

Vad krävs för att jag ska få tillstånd?

För att få ett tillstånd ska du som person vara lämplig att arbeta med verksamheten. De utrymmen som du ska bedriva verksamheten i ska uppfylla de djurskyddskrav som finns. Byggnaderna behöver vara färdigbyggda innan du kan få tillstånd.

Kostar det att ansöka om tillstånd?

Handläggningen av ansökan och en kontroll av verksamheten är kostnadsfri. Om vi hittar brister i den första kontrollen måste du däremot betala då länsstyrelsen kommer behöva göra en uppföljande kontroll för att se att du har åtgärdat bristerna. Du får då betala för restiden, kontrollen och den extra kontrollrapport som vi skriver. Kostnaden är 910 kronor per timme och det är en avgift som Jordbruksverket har bestämt.

Se till att ansökan är komplett

Många av de ansökningar som vi får in saknar uppgifter eller handlingar som vi behöver för att kunna gå vidare med ärendet. Därför är det bra om du kontrollerar din ansökan extra noga så att alla nödvändiga uppgifter finns med.

Ansökan ska innehålla:

  • Fullständigt ifylld ansökningsblankett. Glöm inte att fylla i vilken typ av verksamhet som du ska bedriva och vilket antal djur som du ansöker för.
  • Enkel ritning/skiss över djurutrymmen även i bostadshus, så som rum, boxar, rastgårdar eller andra utrymmen där djur vistas. Ange relevanta mått på ritningen, exempelvis boxmått, med mera.
  • Intyg av utbildningar, anställningar med mera inom verksamhetsområdet.
  • En beskrivning av din verksamhet, så som dagliga rutiner etc.

Vid uppfödning ska ansökan även innehålla en beskrivning av din avelsstrategi.

Vilken kompetens krävs för att få ett tillstånd?

Du behöver ha kompetens inom följande områden:

  • Hundens beteende inklusive oönskade beteenden som påverkar djuret eller övrig hundhållning negativt.
  • Hundens grundläggande fysiologiska behov inklusive rörelsebehov.
  • Hundens behov av en god social och fysisk miljö.
  • Stress hos hund.
  • Enklare smittskydd.
  • Tillsyn och skötsel av hundar samt enklare hundsjukvård.
  • Djurskyddslagstiftningen.
  • Raskunskap.
  • Avelsrelaterade problem inom hundpopulationen som berörs.

Du behöver även ha genomfört praktik motsvarande en vecka heltid.

Kompetensen ska vara anpassad efter verksamhetens art. Du ska ha fått kompetensen genom utbildning eller motsvarande erfarenhet som är relevant för den djurhållning som tillståndet omfattar. Generellt krävs en utbildning som till exempel en hunddagisutbildning om du ska starta hunddagis eller en hunduppfödarutbildning om du ska bedriva avelsverksamhet.

Omplaceringsverksamheter och jourhem med hundar

Omplaceringsverksamheter ska ha tillstånd oavsett om det sker i egen lokal eller i olika jourhem. Om det finns jourhem i anslutning till verksamheten behöver dessa dessutom ha egna tillstånd för hållande från den tionde vuxna hunden.

När du ansöker om tillstånd för omplaceringsverksamhet gör vi en administrativ bedömning av hur väl verksamheten fungerar och om du är lämplig att bedriva verksamheten. Vi kan även göra oanmälda kontroller i jourhemmen.

När du ansöker om tillstånd för omplaceringsverksamhet ska du bifoga följande handlingar:

  • Stadgar för föreningen.
  • Lista på styrelsen.
  • Lista på jourhemmen.
  • Lista på ansvariga.
  • Beskrivning av journalföring och kopia på exempel på journal.
  • Kopia på avtal mellan jourhemmet och föreningen.
  • Villkor för omplaceringen av djuret från föreningen.
  • Kopia på omplaceringsavtal.
  • Verksamhetsbeskrivning (Detta ska inkludera: information om vilken roll styrelsen har, vilka uppgifter som andra personer har, vem som flyttar hundar, vem som intervjuar jourhem och gör hembesök och så vidare).
  • Rutiner för att säkerställa hemmens lämplighet och att djurens skötsel stämmer överens med djurskyddslagen.
  • Beskrivning av rutin för kontakt med jourhem.
  • Beskrivning av hur länge en hund vanligen är i jourhem och om det finns några tidsbegränsningar.
  • Beskrivning av hur föreningen avgör om en hund är omplaceringsbar med tanke på dess mentala status och hur hundens hälsostatus bedöms.
  • Beskrivning av handlingsplan, eller annat sätt att notera en hunds individuella utveckling i ett jourhem, och kopia på exempel på handlingsplan.
  • Beskrivning av hur föreningen hanterar hundar som inte kan omplaceras/som man inte kan hitta något permanent hem till.
  • Rutiner angående eventuella avlivningar.

Fler uppgifter kan begäras in efter granskning av ansökan och beroende på hur verksamheten bedrivs.

Kontroll av verksamheten

När din ansökan är komplett gör vi en bedömning om vi kommer att göra en fysisk kontroll på plats eller om vi gör en administrativ kontroll. En fysisk kontroll förbokas vanligtvis innan.

När vi kontrollerar din verksamhet utgår vi från de djurskyddsbestämmelser som finns och vi använder den checklista för hund som Jordbruksverket tagit fram. I checklistan framgår vad vi kontrollerar och vilken lagstiftning varje område grundar sig på. Om du vill titta på checklistan i förväg så finns den på Jordbruksverkets webbplats.

Vi går igenom skötselrutiner och tittar på boxar, rastgårdar, ventilation, brandskydd, djurutrymmen i bostaden och annat som kan vara relevant för hundhållningen.

Brottsligt att inte ha tillstånd

Det är ett brott mot djurskyddslagen att inte ha tillstånd för verksamhet som kräver att du har det. Länsstyrelsen har en skyldighet att anmäla detta till polis eller åklagare. Den som driver en verksamhet utan tillstånd riskerar åtal och kan dömas till böter eller fängelse.

Några av de vanligaste bristerna som vi hittar vid kontroll av hundverksamheter

Personal

Det saknas utbildad och/eller kunnig personal på hunddagis och hundpensionat. Den som ska vara ansvarig för verksamheten behöver ha den utbildning och kompetens som krävs.

Det kan också vara för lite personal. Vanligtvis krävs en heltidsanställd per tolv hundar.

Brandskydd och utrymning

I hundstallar ska det finnas förutsättningar att rädda djur vid brand. På hunddagis och hundpensionat krävs vanligtvis två utrymningsvägar eftersom det ofta handlar om många djur som ska utrymmas. Är lokalen i markplan kan större öppningsbara fönster räknas som utrymningsväg.

För att kunna upptäcka och förhindra en brand är det också viktigt att ha brandvarnare, brandsläckare och brandfilt i lokalen. Om hundstallet är en separat byggnad och inte ligger i din bostad behöver brandvarnaren vara kopplad så att den varnar dig när du inte befinner dig i byggnaden.

Sjukutrymme

Det är viktigt att det finns ett särskilt utrymme där man kan låta en sjuk hund vistas till dess att ägaren kan komma och hämta hunden. Detta utrymme ska vara avskilt från de andra hundarna.

Skaderisker och trasiga ytskikt

Vanliga skaderisker i hundstallar är oskyddade eluttag, elkontakter och elsladdar som hundar kan nå. Andra skaderisker är mellanrum i inredningen där hundar kan fastna. Fönster, element och annan inredning som kan utgöra skaderisk och som djuren kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd eller vara utförda så att hundarna inte kan skadas.

Vi anmärker även på grova ytor med mycket håligheter och trasiga eller obehandlade ytskikt som är svåra att rengöra och desinficera. Utrymmena där hundarna hålls ska vara lätta att inspektera, rengöra och desinficera.

För små utrymmen

Det är vanligt att rastgårdar, rum eller boxar är för små för hundarna, alltså att de är mindre än måttkraven i lagstiftningen. Måttkraven som finns är minimimått, det vill säga det minsta utrymmet som lagstiftningen kräver.

Ventilation

Ventilation i djurutrymmen kan ibland vara bristfällig. Vid kontrollen behöver du kunna redogöra för hur ventilationen fungerar, regleras och vilken kapacitet den har. Hyr du en lokal kan du höra med din hyresvärd om det har genomförts en obligatorisk ventilationskontroll (OVK).

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Stefan Attefall

Besöksadress

Bäverns gränd 17

Postadress

751 86 Uppsala

Organisationsnummer

202100-2254

Följ oss