Höga flöden i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Vildsvinsjakt i Billuddens naturreservat

Vildsvinsbök i gräsmark. Grässvålen har skrapats av och ligger i små högar och däremellan är jorden bar.

Vildsvinen gör stor skada i Billuddens naturreservat och Länsstyrelsen genomför därför, tillsammans med omgivande jaktlag, en jakt efter vildsvin på Billudden den 28 november.

Under jakten kommer det att finnas både jägare och lösa jakthundar på Billudden. Det kommer inte att ske någon jakt längs vägen ut till Billhamn. Det kommer att gå bra att vistas inom reservatet under dagen, men Länsstyrelsen ber besökare att i möjligaste mån hålla sig längs de markerade stigarna i reservatet.

Vanligtvis sker ingen jakt i Billuddens naturreservat, trots att det är tillåtet. Länsstyrelsen vill därför informera särskilt om detta tillfälle.

Jakten sammanfaller med den så kallade vildsvinshelgen, som samordnas av Svenska jägareförbundet, Älvkarleby kommun, Tierps kommun och Östhammars kommun med syfte att minska vildsvinsstammen. Vildsvinsköttet kommer att serveras på kommunernas skolor och äldreboenden.

Länsstyrelsens naturbevakare kommer att finnas på plats för att kunna ge svar på besökares frågor och ge information om var jakten pågår mer specifikt:
Mikael Larsson, telefon 010-22 33 442

Länsstyrelsen Uppsala län