Aktuella vädervarningar i Uppsala länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Statistik över besökta naturreservat

Naturen är en tillflyktsort för många människor i den situation som råder i och med coronapandemin. Många passar just nu på att njuta av vårens och sommarens ankomst ute i naturen. Länets många fina reservat är välbesökta. Här kan du se vilka naturreservat som är mest besökta på webbplatsen.

– Vi har sett att besöksantalet har ökat i länets naturreservat. Det är kul att fler nu upptäcker våra skyddade områden, säger Monica Eriksson, chef för naturvårdsenheten på Länsstyrelsen Uppsala län.

Besöken på vår webbplats ökar också i motsvarande grad. Därför publicerar länsstyrelsen nu länets mest "besökta" naturreservat på vår webbplats. Nyheten kommer att uppdateras en tid framöver med ny information om vilka naturreservat som är mest besökta.

Mest besökta naturreservat på webbplatsen under tiden 15 maj - 31 maj är:

1. Hjälstaviken
  2. Florarna
  3. Kungshamn-Morga
  4. Hårsbäcksdalen
  5. Billudden
  6. Uppsala kungsäng
  7. Härjarö
  8. Fiby urskog
  9. Ingbokällorna (ny)
  10. Skattmansöådalen (ny)

Sök fram ett annat naturreservat!

Länsstyrelsen Uppsala län

Förvaltning av skyddad natur