Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Kommunernas planeringsmässiga förutsättningar att bygga bostäder

De flesta kommuner har en aktuell översiktsplan och riktlinjer för bostadsförsörjning som följer dessa intentioner. Kommunerna arbetar med att ta fram många detaljplaner med bostäder, exakt hur många har varit svårt att få uppgift om. Det har visat sig finnas över 47 000 bostäder i lagakraftvunna detaljplaner, vilket tyder på en aktiv planläggning i kommunerna. Många av dessa bostadsprojekt planeras att byggas ut i etapper under ett antal år framöver. Drygt 8 000 av dessa kan sägas vara outnyttjade byggrätter. Den vanligaste förklaringen som kommunerna har om varför färdiga detaljplaner inte tas i anspråk är att byggherrarna väljer att senarelägga projekt av marknadsskäl.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Boende
  • Kulturmiljö
  • Samhällsplanering

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66