Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Premiär för landshövdingens kommunbesök

Anna Kinberg Batra, Stockholms läns landshövding, och kommunstyrelsens ordförande i Danderyds kommun, Hanna Bocander med varsin röd elcykel och med hjälm på huvudet.

Anna Kinberg Batra, Stockholms läns landshövding, och kommunstyrelsens ordförande i Danderyds kommun, Hanna Bocander tog elcykeln till första stoppet under kommunbesöket. Foto: Jonas Johansson/Länsstyrelsen

Landshövdingen ska besöka länets samtliga 26 kommuner för att lära sig mer om respektive kommun samt etablera och fördjupa kontakter. Turnén startade på torsdagen hos Danderyds kommun. ”Det är självklart och viktigt att som hela länets landshövding besöka alla kommuner”, säger Anna Kinberg Batra.

Under året kommer landshövding Anna Kinberg Batra att åka på kommunbesök i hela länet. Syftet är att få ökad kunskap om kommunen, ha möjlighet att prata om aktuella och relevanta frågor samt att skapa goda kontakter.

Jag vill ha bra kontakt med och besöka alla kommuner länet. Några kommuner har jag redan en särskild relation till och det är platserna där jag har bott och bor: Stockholm, Salem, Huddinge, Danderyd och Nacka. I Danderyd, som är den första kommunen att besöka i rollen som landshövding, har jag växt upp och gått i skolan, säger Anna Kinberg Batra.

Landshövdingen kommer under kommunbesöken ha en särskild inriktning på de tre frågor som är hennes övergripande prioriteringar: tillväxt, hållbarhet och säkerhet.

De frågorna vill jag alltid ha ett särskilt fokus på och de kommer prägla även kommunbesöken. Dessutom vill jag gärna få in en internationell dimension och Stockholmregionens status i världen. Och självklart etablera och fördjupa kontakter med kommunledning, förtagare och andra i kommunen som är viktiga att möta, säger Anna Kinberg Batra.

Startade besöket i Danderyd på elcykel

Den 4 maj genomfördes det första kommunbesöket på plats i Danderyd. Dagen startade med information om kommunens miljö- och hållbarhetsarbete. Och eftersom besöket sammanföll med ”Cykeldagen i Danderyd”, där kommunen vill uppmuntra till cykling året runt, tog landshövdingen och kommunstyrelsens ordförande Hanna Bocander elcyklarna till Berga gård. Där fick de en presentation av verksamheten som har fokus på ungdomar och vuxna som står en bit ifrån den traditionella arbetsmarknaden – bland annat driver man jordbruk där skörden säljs i egen gårdsbutik.

Vidare besökte landshövdingen Danderyds gymnasium som presenterade sitt arbete med ungt företagande och mentorskap samt Nyföretagarcentrum som ger tips och råd till den som vill starta företag. Anna Kinberg Batra fick också veta mer om hur kommunen arbetar med krisberedskap och besöket avslutades med en diskussion om hur Länsstyrelsen kan stödja kommunerna i arbetet med det civila försvaret, exempelvis genom en länsgemensam ledningsövning.

Tillväxt, hållbarhet och säkerhet är mitt fokus som landshövding och det har verkligen genomsyrat mitt besök i Danderyd. Ett kärt återseende förstås eftersom det också var här jag gick i skolan under 80-talet. Nu ser jag fram emot kommande kommunbesök för fler intressanta möten och för att lära mig ännu mer om all den fantastiska verksamhet som pågår i vårt län, säger Anna Kinberg Batra.

Länsstyrelsen Stockholm

Box 22067, 104 22 Stockholm