Anna Kinberg Batra bjöd in till sin första länsmiddag

Anna Kinberg Batra tillsammans med sin man och dotter.

Anna Kinberg Batra tillsammans med man och dotter, som var med under den första länsmiddagen. Foto: Peter Nordahl

Landshövding Anna Kinberg Batra anordnade i veckan sin första länsmiddag på residenset Tessinska palatset. Bland gästerna fanns både makthavare och representanter från akademi och kultur, som på ett eller annat sätt arbetar för att främja länet.

I Länsstyrelsens breda verksamhet är samverkan en viktig del av arbetet. I landshövdingens uppdrag ingår dessutom att genom representation främja länets intressen. Som en del i detta ingår länsmiddagar.

Under tisdagen bjöd Anna Kinberg Batra, Stockholms läns landshövding sedan två månader, in till sin första länsmiddag. De inbjudna gästerna var en blandning av makthavare inom stat, region och kommun samt representanter från näringsliv, akademi, kultur och civilsamhälle.

Jag vill samla personer som tillsammans vill främja Stockholmsregionen på olika sätt och knyta ihop dem under trevliga former. Det är så jag hoppas att spännande saker kan hända framöver, säger Anna Kinberg Batra.

Även till kommande länsmiddagar vill landshövdingen bjuda in personer som tillsammans utgör en kreativ blandning, och som har det gemensamma i att vilja bidra till främjandet av länets utveckling.

Jag älskar att blanda olika perspektiv och världar – att låta dagens och morgondagens makthavare möta både organisationsföreträdare, företagare och enskilda personer som gör särskilda insatser. Jag ser fram emot att välkomna fler gäster från både näringsliv, akademi och kultur framöver. Ju mer vi ser Stockholm och förstår varandra från olika perspektiv, desto starkare kan länets utveckling bli, säger Anna Kinberg Batra.

Bildspel från länsmiddagen

Foto: Peter Nordahl