Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Sven-Erik Österberg avslutar uppdraget som landshövding

Landshövding Sven-Erik Österberg.

Sven-Erik Österberg slutar som landshövding i Stockholms län och chef för Länsstyrelsen efter drygt fem år. Foto: Peter Nordahl

Efter fem år som landshövding i Stockholms län och chef för Länsstyrelsen Stockholm går Sven-Erik Österberg i pension. ”Som landshövding får man lära känna länet inifrån. Jag känner mig lyckligt lottad som har fått vara landshövding här”, säger han.

Det har varit fem händelserika år. Två av dem har präglats av en pandemi och det senaste året har haft fokus på det alltmer oroliga omvärldsläget och att det pågår ett krig i Europa. Likväl har det dagliga arbetet som landshövding och myndighetschef fortlöpt.

– Stockholms län är en attraktiv region att bo och leva, verka och studera i. Att arbeta för att det ska fortsätta vara så och även utvecklas vidare har varit givande på många sätt. Både inom Länsstyrelsen och i samverkan med andra aktörer, säger Sven-Erik Österberg.

Apropå samverkan nämner den avgående landshövdingen den aktörsgemensamma Samverkan Stockholmsregionen (SSR) som en framgångsrik samverkansplattform.

– Där har vi tillsammans med kommuner, Regionen och andra myndigheter hanterat och löst många frågor gemensamt. Inte minst under pandemin, säger han.

Vidare nämner Sven-Erik Österberg länets bostadssituation, infrastrukturen och tryggheten. Frågor som han anser är viktiga för framtiden och har sina utmaningar samtidigt som det har skett och sker en utveckling. Han lyfter också skärgården, Stockholms läns landsbygd och Nationalstadsparken som exempel på sådant som han har engagerat sig i och lärt sig mer om under åren som landshövding.

– Det är berikande att vara ute i länet och träffa folk och aktörer. Jag önskar att det hade blivit mer av det, men tyvärr försvann två år för sådant i samband mad pandemin.

Illustration av Sven-Erik Österberg. I famnet håller han en skult med Länsstyrelsen Stockholms namn och logotyp.

Illustration: Hans von Corswant

Sven-Erik Österbergs förordnande som landshövding i Stockholms län startade den 1 februari 2018 och avslutas i dag, den 28 februari 2023. Innan dess var han landshövding i Norrbottens län ungefär lika länge.

Ny landshövding i Stockholms län, tillika chef för Länsstyrelsen Stockholm, är Anna Kinberg Batra. Hennes förordnande varar från den 1 mars 2023 till och med 28 februari 2029.

Tackas för sitt arbete

I fredags avtackades Sven-Erik Österberg på Tessinska palatset. Bland gästerna fanns representanter från kommuner, Regionen, myndigheter, näringsliv och civilsamhälle som han har haft kontakt med och samarbetat med under åren som landshövding.

Bildspel från avtackningen

Foto: Peter Nordahl