Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Länsstyrelsen har gjort en förnyad sammanräkning av röster i ett valdistrikt i Haninge

Länsstyrelsen Stockholm har genomfört en förnyad sammanräkning av röster på Centerpartiet i valdistriktet Haninge 11 Kolartorp-Hermanstorp, i valet till kommunfullmäktige i Haninge kommun.

Efter ett överklagande av höstens valresultat i ett valdistrikt beslutade Valprövningsnämnden om en förnyad sammanräkning av röster. Beslutet gäller röster på Centerpartiet i valdistriktet Haninge 11 Kolartorp-Hermanstorp, valkrets Haninge Norra, i valet till kommunfullmäktige i Haninge kommun.

Länsstyrelsen Stockholm har nu genomfört den förnyade sammanräkningen. Det skedde 16 februari, kl. 9.00 vid en allmän förrättning i myndighetens egna lokaler på Regeringsgatan 66.

Vid den förnyade sammanräkningen konstaterade Länsstyrelsen att vissa skillnader fanns från tidigare rösträkning och att detta påverkar vilka ledamöter som väljs in för Centerpartiet i kommunfullmäktige.

Ett nytt valresultat för kommunfullmäktige i Haninge kommun har därför beslutats av Länsstyrelsen Stockholm.

Valresultatet på Valmyndighetens webbplats:

Röster i valdistrikt Haninge 11 Kolartorp-Hermanstorp Länk till annan webbplats.

Resultat för kommunfullmäktige i Haninge kommun Länk till annan webbplats.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66