Publiceringsdatum: 19 februari 2019

Skärgårdens seniorer ska få utbildning inom digitala tjänster

Betalningsappen swish. mobiltelefon

Digitala tjänster, till exempel betalningstjänsten Swish, står på schemat när seniorer i skärgårdskommunerna kommer att erbjudas utbildning i att bli mer digitala. Foto: Ulrika Djerw

Post- och telestyrelsen har beviljat Länsstyrelsen Stockholm tre miljoner kronor för att tillsammans med Telia genomföra utbildningsprojektet Mer Digital i Stockholms skärgård. Syftet med projektet är att ge seniorer en grundläggande utbildning inom IT och digitala tjänster.

Utbildningen, som är kostnadsfri, kommer att erbjudas till invånarna som över 65 år i länets åtta skärgårdskommuner (Norrtälje, Österåker, Värmdö, Vaxholm, Haninge, Nynäshamn, Södertälje och Ekerö).

En del av målgruppen lever i så kallat digitalt utanförskap. Att dessutom bo på en skärgårdsö med begränsad tidtabell för båt eller utan tillgång till egen båt gör att det kan vara svårt att ta sig någonstans för att uträtta ärenden.

Genom satsningen Mer Digital kommer personerna ifråga att få ett kunskapslyft inom IT och digitala tjänster som kan underlätta i vardagen. Målet är att de efter sina behov och önskemål ska kunna hantera exempelvis internetbank, bank-id, betaltjänsten Swish, ta del av tidtabeller för kollektivtrafik, nyheter och kommunens e-tjänster, skaffa en e-postadress och ladda ner appar. Förutom personal från Telia kommer även ett par ungdomar från kommunen att vara med och assistera vid utbildningstillfällena.

Flera vinster med projektet

Länsstyrelsen har under många år bidragit till att skärgården fått en utbyggd digital infrastruktur, till exempel med landsbygdsprogrammets bredbandsstöd. För att den investeringen ska komma till sin rätt behöver boende och företag också känna sig trygga med att använda de digitala tjänster och verktyg som bredbandet möjliggör.

– Digitaliseringen av skärgården är en högt prioriterad fråga för Länsstyrelsen och att kunna bidra till att stärka en utsatt målgrupp kring digitala tjänster känns fantastisk bra. Vi vill skapa förutsättningar för människor och företag att bo och verka var de vill i länet och att de ska kunna erbjudas god servicenivå inom rimliga avstånd. Tillsammans med aktörer på lokal, regional och nationell nivå bidrar vi till att tydliggöra och utveckla de frågor som är centrala för lokal och regional attraktivitet, säger Tomas Norberg, utvecklingsledare på Länsstyrelsen Stockholm.

Förutom att kompetensutveckla målgruppen i digitala tjänster ser Tomas Norberg ytterligare en fördel med projektet:

– Vi vet att det finns många i länet som aldrig har varit ute i skärgården, som på sina håll kan upplevas som otillgänglig. När den del av målgruppen som bor på fastlandet, liksom ungdomarna som hjälper till i projektet, får möjlighet att åka till en skärgårdsö för utbildning blir det dubbel nytta – förutom ny kunskap får de ta del av vår vackra skärgård. Och förhoppningsvis tar de med familj och vänner och åker till skärgården fler gånger, säger han.

Om utbildningsprojektet Mer Digital på Telias webbsida.länk till annan webbplats

Telias pressmeddelande om satsningen i Stockholms skärgård.länk till annan webbplats

Läs fler nyheter från Länsstyrelsen.

Kontakt