Publiceringsdatum: 20 december 2019

Senast uppdaterad: fredag 20 december, 07.00

Lucka 20

I dagens lucka träffar du Karin Eksvärd, samordnare för Stockholms läns livsmedelsstrategi.

Karin Eksvärd, bildkollage. Omslag till Stockholms läns livsmedelsstrategi och dess handlingsplan. Foto: Länsstyrelsen.

”Som liten ville jag bli bonde. Det är det mest avancerade yrke jag vet. Då får man vara tusenkonstnär, driva företag och samarbeta med naturen. Så jag blev mark/växt-agronom, forskade tillsammans med förändringsdrivna lantbrukare och drev företag. På vår lilla släktgård samarbetar för att hålla naturbetena i skick och har några gutefår tillsammans. Engagemang i ett bygdebolag för mathantverk för att stärka en besättning mjölkade fjällkor i Vuollerim fyller också min fritid.

Senaste året på Länsstyrelsen har jag samordnat arbetet med en livsmedelsstrategi för Stockholms län. För att lyckas med målet, ett hållbart livsmedelssystem, behöver en hel del hända. Stockholms stora befolkning behöver på olika sätt vara goda kunder till hela landets producenter. Det behövs också produceras mer mat i vårt län. Det finns behov av nya val, beteenden och förväntningar. Sådant är spännande!

Jag älskar att få vara med när man skapar nya möjligheter tillsammans. Det är kul när människor väljer att använda sin kapacitet att göra gott! Ofta är min roll att underlätta samverkan, ibland att säkerställa att vi ror projekt i hamn. När jag får överblick och koll på riktningen, när jag får följa och underlätta för bollarna att rulla från start till mål, och jobba tillsammans med de som kan frågorna och har förmågan att verkligen genomföra, då är jag ’hemma hos mig’.”

Kontakt