Publiceringsdatum: 18 december 2019

Senast uppdaterad: torsdag 19 december, 07.00

Lucka 19

Martin Lindmarker, GIS-samordnare

Vi har kommit fram till lucka 19 i Länsstyrelsens julkalender och passar då på att säga hej till Martin Lindmarker, som är en av våra GIS-samordnare.

”’Var sak på sin plats’, sa Alfons Åbergs pappa. Jag kan beundra hans strävan efter ordning och reda. För mig är det också viktigt att saker och ting är på rätt plats.

Allting har en plats, och det är information som vi kan använda oss av. Geografiska informationssystem (GIS) kallas de system som gör att vi kan hantera platsbunden information. Det är i de systemen som vi på Länsstyrelsen kan se var det finns skyddsvärda träd, fornlämningar eller signalkräftor.

En stor del av mitt jobb är att förklara vad GIS kan användas till och nyttorna som det ger. Jag ser tydligt vilken potential som finns och jag vill att andra ska se samma sak. GIS kan effektivisera, skapa insikter, kommunicera information till andra och mycket mer. I mitt jobb som GIS-samordnare ser jag till att våra system finns tillgängliga och att de visar rätt sak – på rätt plats.

Jag tror att Alfons pappa hade passat bra som GIS-samordnare.”

Kontakt