Publiceringsdatum: 18 december 2019

Lucka 18

I dagens lucka träffar du Sonia Lopes, länsveterinär som bland annat jobbar för att stoppa smuggling av djur.

Sonia Lopez med hundvalp i famnen.

Sonia Lopez med hundvalp. Foto: Privat.

”Jag arbetar med smittskydd, djurskydd och veterinära frågor.

En av mina uppgifter är att kontrollera att läkemedelsanvändning på djur sker på rätt sätt. Vid hästpasskontroller kontrollerar jag även att vissa behandlingar förs in och att det står i passet att hästen inte får gå till slakt om den behandlats med otillåtna preparat. Det är viktigt för är att vi ska få säkra livsmedel.

Jag jobbar också med försöksdjur och med karantänen på Arlanda så att djurskyddet och smittskyddet sköts på ett bra sätt.

En annan arbetsuppgift handlar om att minska spridning av djursjukdomar mellan djur och från djur till människor. Där är arbetet mot illegal införsel av djur oerhört viktigt. Hundsmugglingen ökar och vi har redan fått in sjukdomar som inte fanns i Sverige tidigare. Även risken att få in rabies – som ju kan smitta människor och är en dödlig sjukdom – ökar. Smuggelvalpar är ofta inte vaccinerade mot rabies trots att de har riktiga pass.

Många smuggelvalpar kommer från valpfabriker med mycket dåliga miljöer där de behandlas illa. Genom att köpa eller ’rädda’ en söt insmugglad valp stödjer vi den illegala handeln och grymheten valparna utsätts för. Mitt råd till hundköpare är därför att köpa en hund med känd bakgrund från en bra uppfödare som är registrerad i svenska kennelklubben – och att be om att träffa valpen tidigt i valpens hemmiljö. Vill du veta mer så visade SVT dokumentären ’Älskade smuggelhund’ nyligen, som jag är med i.”

>> Dokumentären Älskade smuggelhund på SVT Playlänk till annan webbplats

Kontakt