Publiceringsdatum: 16 december 2019

Senast uppdaterad: måndag 16 december, 07.00

Lucka 16

Ann-Sofi Andersson

Foto: Johan Ander

I dagens lucka får du träffa Ann-Sofi Andersson. Hon arbetar som naturbevakare i Bullerö naturreservat i Stockholms yttre skärgård, som Länsstyrelsen förvaltar.

”Jag tycker att mitt arbete är ett hedersuppdrag. Det är en ynnest att få arbeta i den här miljön och jag nyper mig själv i armen varje dag.

Som naturbevakare gör jag många olika saker och uppgifterna varierar beroende på säsong. Jag sköter bokningar och driften av gästhemmen och guidar på Bullerös museum, som bland annat berättar om konstnären Bruno Liljefors som bodde på ön för 100 år sedan. Jag tar också hand om tillsynen i reservatet, sköter restaurering, strandstädning och ser över skyltningen.

När jag arbetar som mest bor jag i tjänstebostaden på ön. Ibland är det bara jag och Bullerö. Ensamheten här ute är en del av arbetet och jag trivs med den. Men jag tycker också att det är otroligt roligt när det kommer gäster och bland det viktigaste jag gör här är att välkomna alla som besöker denna skärgårdspärla!”

Mer information om Bullerö naturreservat finns på bullero.selänk till annan webbplats

Kontakt