Publiceringsdatum: 13 december 2019

Senast uppdaterad: fredag 13 december, 07.00

Lucka 13

Tezla, hund, jaktgolden, tjänstehund

Tezla med favoriten, det lila gummibenet, i munnen. Foto: Mikael Fransson

I dag är det Lucia och då får du träffa Länsstyrelsens fyrbenta medarbetare.

”Tja! Jag heter Tezla och är en jaktgolden på 4 jordsnurr. Jag jobbar som tjänstehund på Länsstyrelsen och sysslar med allt som har med spårning av rovdjur att göra. Så här års håller vi på med inventeringen av rovdjur i länet så nu blir det mest att leta bajs från lo och varg. Men jag kan också vara med och säkra spår vid riktigt jobbiga tillfällen, som till exempel när en varg har tagit en annan hund. Och så har jag varit med vid jaktbrottsutredningar. Eftersom det bara är typ 8 hundar i Sverige som är specialutbildade besiktningshundar blir det en del att göra, men det är bara bra för jag älskar mitt jobb!

Min partner in crime är min husse Micke, som är vilthandläggare. Vi är ett bra team och jag litar på honom till 100 procent. Men jag får erkänna att han har en tendens att lägga sig i mitt jobb… Ibland tror han att jag spårar fel, men när han dubbelkollar märker han att jag oftast har rätt. Det är lite kul och det gör inget för han är världens bästa husse ändå. När jag har gjort något bra får jag leka med mitt lila gummiben en stund, och jag ääälskar mitt lila gummiben!”

Kontakt