Publiceringsdatum: 9 december 2019

Senast uppdaterad: måndag 9 december, 07.00

Lucka 9

Ylva Berry

Ylva Berry arbetar som betessamordnare, betesrådgivare och projektledare på Länsstyrelsen. Foto: Jacob Ordeberg

I lucka 9 täffar du Ylva Berry, som arbetar med betesmark och odlingslandskap på Länsstyrelsens enhet för landsbygdsutveckling.

”Jag arbetar med olika projekt för att länet ska nå miljömålet ’Ett rikt odlingslandskap’.

Jag har bland annat startat och driver vår betesförmedling där vi matchar djurägare som behöver betesmark till sina djur med markägare som behöver djur som betar markerna. Förmedlingen är ett av mina bästa verktyg, men jag arbetar på olika sätt för att få till samarbeten som gör att kulturlandskapet kan skötas genom bete eller slåtter. Som betesmarksrådgivare stöttar jag människor som vill engagera sig i landskapet och den biologiska mångfalden.

Dessutom är jag med och gör tidningen ’Landsbygd i centrum’, som riktar sig till dem som är aktiva på länets landsbygd eller arbetar med landsbygdsfrågor. Det är kul, ger omväxling och känns angeläget eftersom det är viktiga frågor. Så vill jag sammanfatta det jag gör om dagarna – roligt, varierat och viktigt. Jag brinner verkligen för mitt arbete.”

Kontakt