Publiceringsdatum: 7 december 2019

Senast uppdaterad: lördag 7 december, 07.00

Lucka 7

Länsfiskekonsulent Henrik C Andersson, Stockholms skärgård, fisk, gädda

Henrik C Andersson med en gädda i Stockholms skärgård.

I dag får du träffa Henrik C Andersson, som är Länsstyrelsens fiskekonsulent och stora fiskentusiast.

”Redan som 12-åring spenderade jag stor del av min tid ute i ekan för att fiska gädda. När jag blev bjuden på kalas till en av klassens tjejer tog jag med en nyfångad gädda som present. Hon önskade sig läppglans.

På biblioteket läste jag om fisk och förstod att det finns en arbetsplats som heter Sötvattenslaboratoriet där man arbetar med fisk. Från den dagen var det min dröm att jobba där. 13 år senare blev drömmen sann. Efter 8 år bytte jag till nästa drömjobb – länsfiskekonsulent.

Det är en ynnest att jobba på Länsstyrelsen med de frågor som engagerat mig hela livet. Jag har mycket kompetenta medarbetare och vi driver flera intressanta projekt. De roligaste projekten hittills har varit ’Stockholms Fiskmarknad’ som i förlängningen resulterade i en fiskauktion i Stockholm samt pågående ’ReFisk’ som innebär mycket fältarbete och där vi avsevärt ökat kunskapen om gädda i ostkustens skärgårdar.

I dag fiskar jag mer än någonsin. 80–90 dagar om året, i hela Norden med olika metoder efter alla förekommande arter, vilket gör att jag kan äta min favoritmat 1–2 gånger om dagen. För mig är fiske större än livet, det betyder mer än vad jag själv någonsin kan förstå.”

Kontakt