Publiceringsdatum: 3 december 2019

Senast uppdaterad: tisdag 3 december, 09.15

Lucka 3

I vår tredje lucka möter du Anders Odelius, husföreståndare på Tessinska palatset.

Anders Odelius. Foto: Peter Alsing.

Anders Odelius, husföreståndare på Tessinska palatset. Foto: Peter Alsing.

Jag har nog länsstyrelsens roligaste jobb! Som ansvarig för landshövdingens residens, Tessinska palatset - det fantastiska 1600-tals palatset på Slottsbacken, har jag ett otroligt varierat arbete med stort ansvar och flexibilitet. Tillsammans med landshövdingens sekreterare planerar jag och genomför alla evenemang. De kan variera från två personer på frukost till en mottagning för 350 gäster.

Ibland får jag frågan vad jag gör när vi inte har evenemang. Det får mig lätt full i skratt. Huset är på 1 500 m2 och vi har cirka 4 000 gäster per år. Det är mycket som ska städas, blommor ska vara snygga, löpande underhållsarbete ska skötas med Statens Fastighetsverk och entreprenörer. Att hålla huset i gott skick tar mycket tid. Det vet alla som bor i gamla hus.

Jag gillar att planera och har oftast bra framförhållning. Det krävs när man ska boka serveringspersonal och catering. Om det mesta är välplanerat har jag tid att ta hand om de olika situationer som ofta uppstår i sista minuten.

Jag får utlopp för min kreativitet i dukningar och blomsterarrangemang. Det sparar även kostnader mot att beställa dem i en blomsterhandel. Det är härligt att kunna åka ut till Årstahallarna och plocka ihop vad som är i säsong och billigt just nu och sedan låta kreativiteten flöda.

Som kontrast till det tjusiga finns mindre flärdfulla sysslor. Jag möblerar inför evenemangen, gör brandskyddskontroller och gör redovisningar av kostnader. Det är viktigt att ha en korrekt och bra redovisning då vi ibland får frågor vår representation.

Inför evenemangen försöker jag att få den som arrangerar att tänka igenom vad hen vill uppnå. Med min erfarenhet vet jag att du kan få väldigt olika resultat med olika upplägg. Vill du få personer att vara avslappnade och mottagliga för diskussion så är det inte bra med stärkta servetter och strikta servitörer, då kanske en buffé är mer ändamålsenlig. Saker som många inte har ägnat en tanke och där jag försöker hjälpa till.

Min uppgift är att de möten som landshövdingen står som värd för ska hålla en hög nivå och bidra till att underlätta länsstyrelsens arbete. Det är en härlig utmaning och där jag känner att jag har mina chefers stöd vilket gör jobbet extra roligt!

Kontakt