16- 03 sep feb klocka 09.00 - 16.00

Utbildning i lagen om FN:s konvention om barnets rättigheter

Barn med paraply i regnbågens färger.

Barn med paraply i regnbågens färger. Källa Mostphoto.

Länsstyrelsen i Stockholm erbjuder en fyradagars utbildning där du får övergripande kunskaper om barnkonventionen samt hur du kan använda den i praktiskt arbete.

Utbildningen är fördelad på fyra tillfällen under sex månader. Den kommer att innehålla teoripass, workshops, diskussioner och hemuppgifter. Vi anpassar utbildningen efter rådande pandemiläge och den är inledningsvis helt digital. Om läget tillåter kommer du att kunna välja att delta fysiskt eller digitalt.

Målet med utbildningen är att deltagarna efter en fyradagars utbildning förlagd under ett halvår ska ha tillägnat sig övergripande kunskap om barnkonventionen och vad det innebär att implementera och tillämpa barnkonventionen i den egna verksamheten i praktiskt arbete.

Utbildningen kommer att innehålla teoripass, workshops, diskussioner och hemuppgifter.

Målgrupp

Personer som arbetar på strategisk nivå med barnfrågor. Alla kommuner är garanterad minst 2 platser. Större kommuner kan få ytterligare platser (fördelas efter anmälningstidens slut). Konsultera gärna med strateg/ansvarig inom er kommun före anmälan. Länsstyrelsen förbehåller sig rätten att fritt fördela utbildningens platser. 

Medverkande

Marie Lundin Karphammar, SKR, med flera.

Utbildningsdagar

Dag 1: 16 september 2021

Dag 2: 21 oktober 2021

Dag 3: 9 december 2021

Dag 4: 3 februari 2022

Kursbeskrivning

Målet med utbildningen är att deltagarna efter en fyradagars utbildning förlagd under ett halvår ska ha tillägnat sig övergripande kunskap om barnkonventionen och vad det innebär att implementera och tillämpa barnkonventionen i den egna verksamheten i praktiskt arbete.

Utbildningen kommer att innehålla teoripass, workshops, diskussioner och hemuppgifter.

Målgrupp: Personer som arbetar direkt eller indirekt med barn.

Dag 1 innehåll:

  • Barnkonventionens bakgrund och ställning fr.o.m. 2020-01-01. Vad blir skillnaden?
  • Barnkonventionens artiklar. Workshops: En praktisk övning i grupper.
  • Barnkonventionens grundprinciper, barnsyn och hur konventionen ska tillämpas i praktiken.
  • Barnkonventionen i förhållande till svensk lagstiftning.
    Begreppen barn, barnsyn, barnperspektiv, barnrättsperspektiv och barnets perspektiv diskuteras.
  • Principen om barns bästa.
  • Barnkonventionens implementeringsartiklar och Sveriges strategi från 2010 att stärka barnets rättigheter. Hur ska barnkonventionen implementeras i verksamheten?
  • Genomgång av hemuppgiften som deltagarna ska redovisa under utbildningsdag 2. Hemuppgift: Hur är barnkonventionen redan implementerad i din kommun och verksamhet?

Målet med dag 1 är att deltagarna får kunskap om barnkonventionens innehåll och barnsyn och hur barnkonventionen kan användas som ett pedagogiskt verktyg och metod för att stärka barnets rättigheter i den egna verksamheten.

Dag 2 innehåll:

  • Workshops: Genomgång av hemuppgiften från utbildningsdag 1.
  • SOU 2020:63 Barnkonventionen och svensk rätt.
  • Teori och workshops: Att upprätta en handlingsplan för den egna verksamheten utifrån Sveriges Strategi (2010) att stärka barnets rättigheter.
  • Diskussion: Vilka artiklar är kopplade till din verksamhet? Hur ska ni i er verksamhet förmedla och leva barnkonventionens barnrättsperspektiv och barnsyn?
  • Principen om barns rätt till delaktighet. Metoder för delaktighet och inflytande för barn. Eventuellt gästföreläsare.
  • Genomgång av hemuppgiften som deltagarna ska redovisa under utbildningsdag 4. Hemuppgift: Upprätta en handlingsplan att implementera barnkonventionen i den egna verksamheten. Inläsning av utbildningsmaterialet Upprätta en barnkonsekvensanalys/prövning av barnets bästa inför utbildningsdag 3.

Målet med dag 2 är att deltagarna får en fördjupad kunskap om vad det innebär att arbeta med ett barnrättsperspektiv i den egna verksamheten och att få grundläggande kunskap om hur en handlingsplan kan upprättas. Vidare är målet att deltagarna får kunskap om vad det innebär att ge barn delaktighet och inflytande.

Dag 3 innehåll:

  • Hur och när ska verksamheten arbeta formellt och informellt med prövningar av barnets bästa/barnkonsekvensanalyser enligt artikel 3?
  • Genomgång av genomförande av en barnkonsekvensanalys/prövning av barnets bästa i teori och praktik.
  • Workshops i upprättande av en barnkonsekvensanalys/prövning av barnets bästa.
    Vägledningen: Ds 2019:23 och genomgång av aktuell rättspraxis. Hur barnkonventionen ska tolkas och tillämpas.
  • Genomgång av hemuppgiften som deltagarna ska redovisa under utbildningsdag 4. Hemuppgift: Att genomföra en prövning av barnets bästa/barnkonsekvensanalys.

Målet med dag 3 är att deltagarna får kunskap om innebörden av artikel 3 och hur prövningar av barnets bästa/barnkonsekvensanalyser kan planeras och genomföras.

Dag 4 innehåll

  • Aktuellt inom barnrätten.
  • Eventuellt gästföreläsare om praktiskt barnrättsarbete i kommunal/regional verksamhet.
  • Workshops: Deltagarna delar med sig av sina hemuppgifter att upprätta en handlingsplan och/eller en prövning av barnets bästa/barnkonsekvensanalyser.
  • Fördjupad kunskap i de delar som framkommit från deltagarnas önskemål.
  • Teori och diskussion om genomförande av en grundutbildning i barnkonventionen till de egna medarbetarna.
  • Workshops: Hur går vi vidare med barnrättsarbetet i den egna verksamheten?

Målet med dag 4 är att deltagarna har motivation och kunskap att genomföra ett barnrättsarbete i den egna verksamheten.

Utbildningen tar sin utgångspunkt ur följande källor:

  • Proposition 2009/10:232 Strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige
  • Proposition 2017/18:186 Inkorporering av FN:s konvention om barnets rättigheter
  • SOU 2016:19 Barnkonventionen blir svensk lag
  • Ds 2019:23 Vägledningen vid tolkning och tillämpning av FN:s konvention om barnets rättigheter
  • SOU 2020:63 Barnkonventionen och svensk rätt
  • FN:s barnrättskommittés allmänna kommentarer nr 5 (2003), Allmänna åtgärder för genomförandet av konventionen om barnets rättigheter (artikel 4,42 och 44.6)
  • FN:s barnrättskommittés allmänna kommentarer nr 14 (2013), Barnets rätt att få sitt bästa satt i främsta rummet.
  • FN:s barnrättskommittés allmänna kommentarer nr 12 (2013), Barnets rätt att bli hörd

VAR: Inledningsvis digital. Anpassas löpande efter rådande läge.

KOSTNAD: -

SISTA ANMÄLNINGSDAG:

Anmäl dig

Kontakt