Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Ta avstamp i Stockholms läns kulinariska arv

Blomkål, grönkål och brysselkål

Mat är något som ligger oss människor nära. Vi föredrar ofta den mat vi vuxit upp med men är också nyfikna på nya smaker. I vår kartläggning av länets kulinariska arv finns inspiration för den som vill utveckla, förädla och marknadsföra livsmedel med avstamp i historien. Förhoppningen är att fler ska upptäcka historien som en inkörsport till nya kulinariska upplevelser.

Fler artiklar - Landsbygd i Centrum

En stark marknad

Historiskt har Stockholms län tidigt fungerat som en inkörsport till nya kulinariska upplevelser. Detta har påverkat både produktionen och förädlingen av livsmedel i länet och bidragit till att forma vårt läns kulinariska arv.

Stockholm har alltid varit en stark marknad dit man kunnat sälja efterfrågade jordbruksprodukter. Marknadens nycker har styrt landsbygdens jordbruksproduktion och ju närmare stadens gränser desto större har den påverkan varit. Gårdarna inom några mils avstånd från huvudstaden har exempelvis sålt all sin mjölk dit och skärgårdsbefolkningen har kunnat leva på den strömming man saltat in och sålt till staden.

Inspireras av Platsens smaker

Länsstyrelsen har tagit fram rapporten Platsens smaker, en slags terroiratlas om Stockholms läns kulinariska arv. En terroiratlas är en kunskapsbank som förmedlar en regions unika värden utifrån dess natur- och kulturgeografiska grund för livsmedelsproduktion och de karaktäristiska produkter som framställs där. Platsens smaker är en inspirationsskrift som ger en ingång i historien och kulturarvet kring mat och matproduktion i Stockholms län. Den kan användas som en inspirationskälla av dig som är primärproducent, förädlar livsmedel eller som utvecklar turism och vill ta tillvara äldre traditioner och utveckla nya produkter utifrån livsmedelshistorien. Den kan också användas som utgångspunkt för dem som arbetar gemensamt med att bygga upp regionala varumärken som bygger på unika produkter från länet.

Platsens smaker finns att ladda ner här på vår webbplats. Del 1 Länk till annan webbplats. ger översikt över länets natur- och kulturgeografi, lantbruksproduktion, råvaror, samhällsutveckling och tekniska nyheter. Nedslag görs vid sekelskiftena 1800 och 1900 och följer utvecklingen däremellan. Del 2 Länk till annan webbplats. innehåller vad man faktiskt åt – hur råvarorna användes och tillagades vid samma tider. Den beskriver restaurangkulturens framväxt i Stockholm och det speciella kosthållet i Stockholms skärgård. Länets karaktäristiska och unika produkter presenteras.

Säg det med en historia

Använd länets kulinariska arv för att bygga historien om din produkt. Att lyfta fram det unika och att berätta en personlig historia kring det för att bygga försäljningen av en produkt kallas storytelling eller historieberättande. Syftet med marknadsföringsgreppet är att förstärka och förhöja upplevelsen av produkten med hjälp av levande och sanna berättelser från verkligheten. Kunden eller besökaren kommer att minnas det man upplevt och får något att ta med sig och berätta om när man kommer hem.

Maria Malmlöf

Artikeln skrevs för Landsbygd i centrum, avdelningen för landsbygds tidning

Fler artiklar - Landsbygd i Centrum

Anna Kinberg Batra