Vad är Kinesisk Ullhandskrabba och vad kan du göra åt problemet?

Bild på
Kinesisk Ullhandskrabba, foto Anders Salesjo.

Bild på Kinesisk Ullhandskrabba, foto Anders Salesjo

Kinesisk Ullhandskrabba är en så kallad invasiv art som har negativa effekter på vårt ekosystem.

Den kinesiska ullhandskrabban är en invasiv art, vilket betyder att den har blivit införd i våra vatten på ett eller annat sätt, som kan förstöra fiskeredskap och fiskebeståndet. Den kan också sprida sjukdomar och parasiter och gräva gångar som förstör strandkanter och flodbankar. Du känner igen den på de ulliga borsten på klorna.

Om du stöter krabban, så avliva den. Att döda ett djur ska alltid göras på det mest skonsamma och smärtfria sättet som möjligt. Ett av de mest skonsamma sätten att döda små krabbor på är att placera krabban på en hård yta, till exempel en klipphäll, och därefter krossa den med ett enda dödligt slag med ett tungt och hårt tillhygge, till exempel en sten. Denna metod är att föredra då du kan göra det direkt på plats och undviker onödiga transporter som kan stressa krabban.

Rapportera alltid in ditt fynd till Rapportering (artfakta.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66