Krisberedskap

Länsstyrelsens roll i krisberedskapen är att samordna det regionala arbetet – före, under och efter en samhällsstörning.

Under en samhällsstörning ska Länsstyrelsen samverka, samordna och stödja länets aktörer för att inrikta samhällets åtgärder och resurser så att konsekvenserna för samhället blir så små som möjligt.

Vi ansvarar för att:

  • nödvändig samverkan kontinuerligt sker inom länet och med närliggande län
  • samordna verksamhet mellan kommuner, landsting och myndigheter under en kris
  • information till allmänhet och media samordnas
  • inrikta och prioritera statliga och internationella förstärkningsresurser efter beslut från regeringen.

Länsstyrelsen arbetar också med förebyggande åtgärder för att förhindra att en samhällsstörning uppstår, begränsa skadeverkningarna av en samhällsstörning och kunna utbyta erfarenheter efter en samhällsstörning.

Syftet med civilt försvar är att göra det möjligt för samhället att hantera situationer då beredskapen höjs.

Civilt försvar är inte en organisation utan en verksamhet som bedrivs av statliga myndigheter, landsting, kommuner, näringsliv, frivilligorganisationer och enskilda. Arbetet utgår från samma strukturer och principer som för krisberedskap och hantering av samhällsstörningar under fredstid.

Målen för det civila försvaret är att

  • värna befolkningen
  • säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna
  • bidra till försvarsmaktens förmåga.

Länsstyrelsen har som högsta civila försvarsmyndighet inom länet en viktig roll. Vi ansvarar för utbildning, övning, planering samt regional samordning mellan civila och militära försvaret.

Civilt försvar och militärt försvar utgör tillsammans totalförsvaret.

Om det inträffar en kris eller samhällsstörning i som berör Stockholms län larmas Länsstyrelsens tjänsteman i beredskap (TiB) genom SOS Alarm.

TiB genomför de initiala åtgärder som behövs för att komma igång med hantering av händelsen, exempelvis samverkan med relevanta regionala och nationella aktörer.

TiB kan också vid behov initiera start av mer omfattande krishantering inom Länsstyrelsens egen organisation.

Exempel på händelser som TiB kan behöva hantera:

  • Händelser som påverkar samhällsviktig verksamhet.
  • Större olyckor inom väg- och järnvägstrafik, flyg, och sjöfart, eller andra omfattande störningar inom transportsektorn.
  • Större eller komplicerade bränder.
  • Större olyckor.
  • Terrorattentat.
  • Större utsläpp av farliga ämnen.
  • Vädervarningar av allvarligare slag.
  • Omfattande störningar eller avbrott inom el, tele, IT eller radio/TV.
  • Störningar i vattenförsörjningen.
  • Omfattande översvämningar eller höga flöden.
  • Allvarligt utbrott av smittsamma sjukdomar (epizooti, zoonos).

Kontakt