Konsekvenser, alternativredovisning och strategisk miljöbedömning

I arbetet med att ta fram eller ändra en översiktsplan ingår enligt plan- och bygglagen att analysera konsekvenserna av de strategier och förändringar i mark- och vattenanvändningen som diskuteras.

Processen med att bedöma konsekvenserna och den konsekvensbeskrivning som blir resultatet bör vara bred och omfatta hela hållbarhetsbegreppet, det vill säga de sociala, ekonomiska och miljömässiga dimensionerna, men även annat som relevanta juridiska och tekniska aspekter.

Utöver kravet att översiktsplanen ska innehålla en konsekvensbeskrivning krävs i de flesta fall också en strategisk miljöbedömning enligt miljöbalken. Då ska en särskild miljökonsekvensbeskrivning (MKB) upprättas. Konsekvensanalys enligt plan- och bygglagen och miljöbedömning enligt miljöbalken kan med fördel samordnas, så länge de särskilda krav som gäller för en strategisk miljöbedömning uppnås. Bestämmelserna om miljöbedömning och miljökonsekvensbeskrivningens innehåll finns i miljöbalken och i  miljöbedömningsförordningen.

Det finns preciserade krav på vad en miljökonsekvensbeskrivning ska innehålla. Samtidigt ska innehållet anpassas till vad som är rimligt. Det innebär att uppgifterna som ska tas in i MKB ska vara anpassade utifrån planens innehåll och detaljeringsgrad. Vissa frågor kan bedömas bättre i efterföljande planering och prövning.

Avgränsningen av innehållet i MKB ska göras i samråd med Länsstyrelsen och de kommuner som berörs. För att underlätta ett eventuellt samråd om MKB:s avgränsningar är det lämpligt att innehållet ordnas enligt punkterna i 6 kap.11§ miljöbalken.

Konsekvensanalysen och den strategiska miljöbedömningen ska vara en del av planprocessen och påverka utformningen av planen. I analysen ingår bl.a. att bedöma hur planförslaget förhåller sig till nationella och regionala mål, planer och program. Viktiga mål att beakta i den översiktliga planeringen är exempelvis miljö- och folkhälsomålen.

Nya regler om strategisk miljöbedömning av planer och program

Från och med 1 januari 2018 gäller nya regler för strategisk miljöbedömning av planer. I Boverkets kunskapsbank finns en vägledning för miljöbedömning av översiktsplaner respektive detaljplaner enligt det nya regelverket. Även Naturvårdsverket har tagit fram vägledningsmaterial om strategisk miljöbedömning.

Boverkets kunskapsbanklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Naturvårdsverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Redovisa alternativ

Av miljöbalkens bestämmelser framgår att en miljökonsekvensbeskrivning ska identifiera, beskriva och bedöma rimliga alternativ med hänsyn till planens eller programmets syfte och geografiska räckvidd.

Länsstyrelsen vill peka på att det är genom alternativredovisningen, som det går att utläsa varför planförslaget till slut har bedömts som det bästa. Av en bra redovisning framgår det tydligt vilka alternativa lösningar som funnits med och skälen till att de valts bort. Ett riktmärke kan vara att alternativredovisningen ska fungera som en lättläst ”loggbok” över vägvalen fram till utformningen av huvudförslaget. En loggbok där allmänheten enkelt kan utläsa varför huvudförslaget bäst möter de sociala, ekonomiska och miljömässiga utmaningar som kommunen står inför.

Kontakt