Snöfall i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Riskbild 3 Södermanland - Extrema vädersituationer - Klimatförändringar och lokala effekter

Rapporten ”Riskbild 3 Södermanland” listar översiktligt några framtida konsekvenser av ett förändrat klimat som kan behöva studeras mer ingående framöver t.ex. fler nollgenomgångar, brandrisk, värmeböljor och blixtoväder. SMHI publicerade 2015 en regional analys för Södermanland, ”Framtidsklimat i Södermanlands län enligt RCP-scenarier”, i analysen används två olika utsläppsbanor s.k. RCP-scenarier för att beskriva framtida koncentrationer av växthusgaser i atmosfären. Scenarierna har bearbetats vidare genom olika beräkningar och sammanfattas genom olika klimatindex, som beskriver t.ex. temperatur och nederbörd i ett framtida klimat. I ”Riskbild 3 Södermanland” utvecklas resonemangen kring de regionala index som beskriver framtida temperaturförändringar på regional nivå. Index kan t.ex.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Energi
  • Klimat

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Beatrice Ask

Stora Torget 13