Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Når vi miljömålen? En lägesrapport från Länsstyrelsen i Södermanlands län och Skogsstyrelsen 2009

Nu finns den årliga bedömningen av de nationella miljökvalitetsmålen och de regionala miljömålen i rapportform. Bedömningarna ligger sedan tidigare på www.miljomal.se. Länsstyrelsen har i uppdrag att varje år följa upp om länet når de nationella miljökvalitetsmålen och de regionalt beslutade miljömålen. Detta rapporteras i december varje år genom att bedömningarna läggs in på Miljömålsportalen, www.miljomal.se. På portalen finns förutom innehållet i den här rapporten, ytterligare indikatorer på tillståndet i miljön. Där finns även information om miljömålsarbetet nationellt och i andra län. Uppföljningen av miljömålen i Södermanland 2009 ser något dyster ut. Vi hade höga ambitioner när målen antogs 2007, men nu märker vi att många mål är svåra att nå till 2010.

Publikationens omslagsbild

• Vatten
  • Vattenanvändning
  • Verksamheter med miljöpåverkan