Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Sörmlandsbilder 5Hur många bostäder behöver vi?

Södermanlands län är ett av de län som haft den största befolkningstillväxten de senaste fem åren. I denna skrift analyseras vad som har skett på bostadsmarknaden i Södermanland under de senaste tio åren och belyses hur många bostäder som måste byggas fram till 2040. Fyra scenarier, baserade främst på befolkningsprognoser och bostadsproduktion, målas upp och visar på hur stort det förväntade byggandet kan bli i regionen. Studier och rapporter om Mälarregionen visar på att Stockholm-Mälarregionen kommer att stå för en allt större del av Sveriges befolkningstillväxt och få en ökad betydelse för landets ekonomiska utvecklingskraft. En av de väsentligaste kritiska faktorerna för att förverkliga denna utvecklingskraft är tillgången till bostäder.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Annan

Ämnen:

• Föreningar
  • Jämställdhet
  • Samhälle
  • Näringsliv
  • Näringslivsutveckling

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk: