Fiskrekrytering och undervattensvegetation - En fortsatt studie av grunda havsvikar i Södermanlands län sommaren 2006

För att öka kunskapen om den biologiska mångfalden i havsmiljön genomför miljöenheten vid Länsstyrelsen i Södermanland inventeringar av grunda havsvikar i länet. Då man i flera län utmed Östersjökusten konstaterat reproduktionsstörningar hos framförallt abborre och gädda, har vi undersökt fiskyngelförekomst i utvalda vikar utmed kusten. Utöver yngelundersökning har även vegetationen inventerats i respektive område. Under 2006 inventerades 16 vikar från Oxelösund till Trosa varav sju har inventerats under tre år. Den här rapporten innehåller den fjärde inventeringen av grunda vikar i Södermanland. Undersökningarna ingår i den regionala miljöövervakningen. Den första rapporten (2002:4) innehåller en översiktsinventering av 184 vikar i länet som utfördes sommaren 2002.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Djur
  • Klimat
  • Fiske
  • Miljö
  • Miljömål
  • Natur
  • Så mår miljön