Eldningsförbud i samtliga kommuner i Södermanlands län

En symbol med överkryssad eld

Det råder eldningsförbud i länets samtliga nio kommuner. Eldningsförbudet betyder att eldning på marken och i engångsgrillar inte är tillåten. Du får grilla i vanliga trädgårdsgrillar eller i fasta ordnade grillplatser.

Med anledning av den senaste tidens värme och torka råder hög brandsrisk i skog och mark. Därför har samtliga kommuner i Sördermanlands län beslutat om eldningsförbud. Förbudet omfattar Nyköping, Trosa, Oxelösund, Gnesta, Flen, Eskilstuna, Vingåker, Strängnäs och Katrineholm.

Eldningsförbudet innebär att det är förbjudet att elda, grilla och bränna med fast bränsle (till exempel ved, kol, gräs, ris och grenar) utanför sammanhållen bebyggelse.

• Eldningsförbudet betyder att eldning på marken inte är tillåten.
  • Du får inte använda engångsgrillar oavsett underlag. Du får alltså inte använda en engångsgrill även om den står på ett obrännbart underlag.
  • Du får grilla i vanliga trädgårdsgrillar eller på iordningsställda grillplatser.
  • Mer information om eldningsförbud – MSB Länk till annan webbplats.(Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)
  • Se respektive kommuns webbplats för ytterligare information.
  • I MSB:s app Brandrisk Ute finns råd och information till privatpersoner om brandrisk i skog och mark och om det råder eldningsförbud där man befinner sig. Läs mer på MSB:s webbplats. Länk till annan webbplats.

Förbudet gäller tills vidare. Den som bryter mot eldningsförbudet kan dömas till böter.

Enheten för samhällsskydd och beredskap

Länsstyrelsen i Södermanlands län
611 86 Nyköping