Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Nya medlemmar i Miljö- och klimatrådet

Tecknat bild av ett landskap med måsar, skog, vatten, båt och odlingsmark.

Nyköpingsåarnas vattenvårdsförbund (NVVF) har valts in som nya medlemmar i Södermanlands miljö- och klimatråd, som nu består av 18 medlemsorganisationer.

Miljö- och klimatrådet syftar till att vara en arena för en bred diskussion kring de viktigaste miljöutmaningarna i länet och de prioriteringar av åtgärder som bör göras. Miljö- och klimatrådet är den samordnande kraften i länet för att arbeta för att nå de nationella miljökvalitetsmålen. Rådet bildades 2015 för att skapa regional delaktighet i miljöarbetet och rådet agerar styrgrupp för länets regionala åtgärdsprogram för miljömålen ”Åtgärdsprogram för Södermanlands miljö (ÅFM)”.

Nyköpingsåarnas vattenvårdsförbund arbetar brett med frågor kring vatten och vill entusiasmera till hållbara åtgärder för levande vatten. Verksamheten innehåller provtagning, vattenreglering och åtgärdssamordning av olika slag. Förbundet har redan tagit en aktiv roll i ÅFM genom att bland annat vara huvudansvariga för fyra åtgärder inom arbetsområdet Livskraftiga vatten.

Rådet var enigt i att rösta in NVVF som nya medlemmar. Med ett önskemål om att de ska ha ett bredare regionalt perspektiv, inte bara Nyköpingsåarnas avrinningsområden, vilket förbundet redan har idag.

Södermanlands miljö- och klimatråd

Rådet bildades 2015 och Södermanlands länsråd är ordförande. Aktörerna i rådet bör i första hand ha en regional inriktning eftersom rådet diskuterar arbete och utmaningar för hela länet. Aktörerna i rådet ska vara intresserade av att diskutera bästa möjliga utveckling för länet i stort. De kan ha tillgång till viktig kunskap genom att representera en sektor, men måste ha en bred kunskap och ett brett engagemang i sin verksamhet. Företag representeras via intresseorganisationer.

Medlemmar i rådet

Agro Sörmland, BioDriv Öst, Energikontoret i Mälardalen, LRF Södermanland, Länsstyrelsen i Södermanlands län, Mälardalens universitet, Nyköpingsåarnas vattenvårdsförbund, Region Sörmland, Skogsstyrelsen, Eskilstuna kommun, Flens kommun, Gnesta kommun, Katrineholms kommun, Nyköpings kommun, Oxelösunds kommun, Strängnäs kommun, Trosa kommun och Vingåkers kommun.

Mer information om rådet och om åtgärdsprogrammet Åtgärdsprogram inom miljömål | Länsstyrelsen Södermanland (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats.

Beatrice Ask

Stora Torget 13