Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Kungaparet besökte Nyköping

Kungaparet promenerar över Stadsbron mot Stora torget, Nyköping

Foto: Janne Höglund

H.M. Konungen besökte den 9 februari Nyköping, som en del i firandet av Konungens 50 år på tronen. Under vistelsen besökte Kungaparet bland annat Sörmlands museum och promenerade genom residensstaden för att möta länets invånare.

Kungaparet som anlände med tåg till Nyköping togs emot av landshövding Beatrice Ask tillsammans med Länsråd Johanna Sandwall, kommunstyrelseordförande Urban Granström och kommunalrådet Ahmad Eid.

Under dagen fick länets invånare flera möjligheter att möta Konungen och Drottningen, till exempel under promenadstråket genom staden och olika programpunkter.

Dagen innehöll bland annat ett besök på Sörmlands museum, en promenad till Nyköpingshus med lunch för Kungaparet och inbjudna gäster, samt kortege över Stadsbron och ett jubileumsprogram på Stora Torget. Där fick besökare ta del av tal från H.M. Konungen, Landshövdingen och Kommunstyrelseordföranden samt musik och underhållning.

”Drottningen och jag firar detta jubileumsår genom att besöka samtliga residensstäder. Och inget kunde vara mer passande än att börja just här, i Nyköping, som har så mycket historia och är en av Sveriges äldsta städer!”, sa Kungen bland annat under sitt tal på Stora torget.

Beatrice Ask, Landshövding i Södermanlans län höll ockå ett anförande där hon betonade Sveriges roll som industrination, omvärlden och teknikutvecklingen.

”Eders Majestäter, Södermanland står med fötterna i myllan, med rak rygg och siktet på framtiden. Vi är glada över att kungen är ett föredöme i detta, känner sig hemma också på Stenhammar i Flen och framförallt att vi idag får vara med i Jubileumsfirandet. ”

På denna länk kan du ta del av Kungahusets nyhet om Jubileumsbesöket i Södermanlands län. Länk till annan webbplats.

Här nedan kan du ta del av ett bildspel från dagen

Beatrice Ask

Stora Torget 13