Aktuella varningsmeddelanden i Södermanlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Kungaparets jubileumsbesök till Nyköping den 9 februari

Porträttbild på Kungaparet inomhus

Foto: Peter Knutson/Kungl. Hovstaterna

H.M. Konungen firar 50 år på tronen. I samband med det reser Kungaparet till alla län i Sverige. Södermanland och residensstaden Nyköping är först ut den 9 februari, med Landshövdingen som värd.

Under dagen kommer länets invånare att ges flera möjligheter att möta Kungen och Drottningen, till exempel under promenadstråk och övriga programpunkter enligt nedan. Välkomna att fira med oss under dagen!

- Det är med stor glädje vi välkomnar kungaparet till Södermanlands län och Nyköping, säger Beatrice Ask, Landshövding i Södermanlands län. Jag hoppas att många har möjlighet att delta i firandet längs gatorna och på Stora Torget tillsammans med oss och andra representanter för länet.

Hållpunkter för firande utmed kortegevägen

10.00 Nyköpings tågstation. Framför stationshuset.

10.20 Sörmlands museum.

11.30 Promenad från Sörmlands museum till Nyköpingshus.

13.40 Promenad över Stadsbron till Stora Torget.

14.00 Underhållning på Stora Torget. Uppvärmning från kl. 13.30.

Tiderna är cirkatider.

Här finns kartan över hållpunkterna för dagen att ladda ner. Pdf, 9.4 MB.

Karta över Nyköping som beskriver olika hållpunkter för Kungabesöket den 9 februari

Trafikavspärrningar

Den 9 februari kl. 08.00 - 16.00 kommer S:t Annegatan och Hospitalsgatan/Behmbrogatan att spärras av.

Parkeringar på Slottsgatan kommer att vara avstängda från 8 februari kl. 08.00 till 9 februari kl. 16.00.

För mer information om trafikavspärrningarna vänligen kontakta Nyköpings kommun.

Mer information om programmet

10.00 Kungaparets ankomst till Nyköpings tågstation

Startskottet för dagens firande är när Kungaparet anländer till Nyköpings tågstation kl. 10.00 där Landshövding Beatrice Ask tar emot tillsammans med Länsråd Johanna Sandwall, Nyköpings kommunstyrelseordförande Urban Granström och kommunalråd Ahmad Eid.

10.20 Kungligt besök på Sörmlands museum – Fotoutställningen

Länsmuseichefen tar emot Kungaparet vid Sörmlands museum för ett enskilt besök. Där visas en fotoutställning i samarbete med Sörmlands media med pressbilder samt bilder ur museets samlingar från Kungen och Kungaparets olika besök i Södermanland sedan 1973, då kungen tillträdde. Utställningen öppnar sedan upp för allmänheten kl. 11.45 och pågår över sommaren.

11.30 Promenad från Sörmlands museum till Nyköpingshus

Kungaparet promenerar från Sörmlands Museum förbi Tovastugans parkering till Nyköpingshus. Se karta.

13.40 Promenad över Stadsbron till Stora Torget

Sista etappen på dagen är när Kungaparet promenerar över Stadsbron mot Stadshustrappan på Stora Torget. Se karta.

13.30 – 15.00 Program Stora Torget

13.30 Uppvärmning på scen med Sisters of Soul, Johan Bergvall och Oxelösund dance crew.

14.00 Kungaparet anländer till scenen.

• Hemvärnets musikkår Östergötland framför bland annat specialskrivna Jubileumsmarschen och Kungssången.
  • Konferencier Sisters of Soul: Anna Edman och Linda Pröjtz-Ålund
  • Tal av Landshövding Beatrice Ask
  • Tal av H.M. Konungen
  • Bussdesignvinnande klassen får pris
  • Renaida Braun sjunger
  • Kulturskolan uppträder
  • Tal av kommunstyrelsens ordförande i Nyköping Urban Granström

Om jubileumsåret

2023 är ett jubileumsår för Sverige. H.M. Konungen firar 50 år på tronen och det är även 500 år sedan Gustaf Vasa valdes till Sveriges konung. Med anledning av jubileumsåret besöker Kungen och Drottningen samtliga 21 län i Sverige med start i Södermanlands län.

Kontakt för media

Pressanmälan senast den 7 februari till: Karin Eriksson, pressansvarig Länsstyrelsen i Södermanlands län, karin.eriksson@lansstyrelsen.se

För frågor rörande DD.MM. Konungen och Drottningen hänvisas till Kungl. Hovstaternas informationsavdelning: press@kungahuset.se

Mer information om samlingspunkter för pressen får ni efter anmälan.

Carl_XVI_Gustaf_Drottning_Silvia_Foto_Peter_Knutson_Kungahuset.se.jpg

Beatrice Ask