Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Länsstyrelsen kontrollräknar alla röster

Person som gör en notering i samband med valet

Direkt efter valet påbörjar länsstyrelsen, som är regional valmyndighet, den slutliga rösträkningen. 60 personer har utbildats för att manuellt kontrollräkna valnattens resultat i Södermanlands län.

Under valnatten ansvarar länsstyrelserna för valnattsrapporteringen till Valmyndigheten. När ett valdistrikt, det vill säga en vallokal, har räknat rösterna på valkvällen rapporterar de resultatet till länsstyrelsen, som sedan registrerar det preliminära resultatet så att allmänheten kan ta del av det på Valmyndighetens webbplats.

– På måndagen efter valdagen börjar vi på Länsstyrelsen arbetet med den slutliga rösträkningen. Rösterna i riksdagsvalet räknas först, sedan rösterna till kommunfullmäktige och sist rösterna till regionfullmäktige. Rösträkningen i de tre valen brukar vara färdigräknade inom två veckor från valdagen, säger Rebecka Klereús, valsamordnare på Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Vid den slutliga rösträkningen kontrollräknar Länsstyrelsen alla röster. Det innebär bland annat att alla länets röster räknas på nytt, personkryss räknas för första gången och ogiltiga röster granskas.

Valmyndigheten fastställer resultatet i valet till riksdagen cirka en vecka efter valdagen och Länsstyrelsen fastställer resultaten i region- och kommunfullmäktige cirka två veckor efter valdagen.

Landshövding Beatrice Ask hälsade på måndag morgonen rösträknarna välkomna och poängterade vikten av deras arbete.

Beatrice Ask

Stora Torget 13