Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Södermanland 2022

Sju personer står bredvid varandra inne på Residenset, två av dem håller i varsin blombukett och varsitt diplom, längst ut på kanterna syns länsstyrelsens flagga och Svenska flaggan.

Hanna Larsson och Thomas Byström från Företagarna, Årets Unga Företagare Zabina Traneskog, Årets Företagare Magnus och Claes Lundblad, Kerstin Aviander från Företagarna och tillförordnat länsråd på länsstyrelsen, Andres Delgado Lopez under prisutdelningen på Residenset.

Under måndagen var länsstyrelsen värd när Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Södermanlands län 2022 skulle koras av Företagarna Mälardalen. Grattis säger vi till Malmköpingsföretagarna Claes och Magnus Lundblad på Grinda Säteri AB, och till Zabina Traneskog på Traneskog i Katrineholm AB, som kammade hem utmärkelserna.

Varje år delar Företagarna ut priser i olika kategorier för att uppmärksamma företagare som på olika sätt uppvisar gott ledarskap, innovation och lönsamhet i sin verksamhet. Efter en lunch i en av salongerna på Residenset i Nyköping där länsstyrelsen stod som värd, var det dags att kora årets vinnare i Södermanland. Företagarnas regionchef för Mälardalen Thomas Byström och tillförordnat länsråd på länsstyrelsen, Andres Delgado Lopez, stod för prisutdelningen.

Årets Företagare

Årets Företagare i Södermanlands län är Claes och Magnus Lundblad på Grinda Säteri AB, som driver både lantbruk, kafé, glassfabrik och padelanläggning. De vann utmärkelsen med följande motivering:

”Årets Företagare i Södermanland har bokstavligt talat grävt där de står. Genom att göra mesta möjliga utifrån sina unika förutsättningar har de både visat sant entreprenörskap och stor innovationskraft. Vinnarnas trendmedvetenhet och fingertoppskänsla har förvandlat deras företag från ett traditionellt lantbruksföretag till en mångfacetterad verksamhet som spänner över flera branscher – deras nytänkande har gjort jordbruk glassigt och padel lantligt. Steget in i besöksnäringen har gjort företaget till ett utflyktsmål och företagarna till ambassadörer och samhällsbärare för sin ort.”

Årets Unga Företagare

Årets Unga Företagare i Södermanlands län är Zabina Traneskog, som driver Traneskog i Katrineholm AB med både frisersalong, webbshop och egen produktutveckling. Zabina tog hem utmärkelsen med följande motivering:

”Årets Unga Företagare i Södermanland har visat prov på nytänkande och uppfinningsrikedom i en traditionell bransch. Trots en verksamhet som drabbades hårt av smittspridning och restriktioner har vår vinnare på ett imponerande sätt lyckats öka sin omsättning och behålla svarta siffror genom hela pandemin. Genom att lansera både webbshop och egna produkter har Årets Unga Företagare breddat och utvecklat sin verksamhet under en svår period. Modet att våga satsa i en utsatt bransch och förmågan att tänka och göra nytt i en traditionstyngd bransch gör henne till en förebild på sin ort.”

Förutom vinsten är de nu med och tävlar om de prestigefyllda titlarna som Årets Företagare i Sverige och Årets Unga Företagare i Sverige som avgörs i en stor riksfinal i oktober.

Årets Unga Företagare Zabina Traneskog står bredvid Årets Företagare Claes och Magnus Lundblad, de håller i blombuketter och diplom.

Glada vinnare! Årets Unga Företagare Zabina Traneskog tillsammans med Årets Företagare Magnus och Claes Lundblad.

Beatrice Ask

Stora Torget 13