Välbesökt jubileumsdag vid Stendörrens 50-årsfirande

Stendörrens naturreservat med tält och scen på strandängen, i bakgrunden syns havet, massor med människor rör sig på området.

Det var många som passade på att besöka Stendörren i lördags för att ta del av firandet av reservatet som fyller 50 år i år. Kalaset pågick vid naturum från morgonen till långt in på kvällen. Det blev en riktig familjefest med tårtkalas, uppträdanden, naturupplevelser och aktiviteter för både stora och små.

Vädret var verkligen på rätt sida denna jubileumsdag – regnet uteblev och solen tittade fram och bjöd på riktig sommarvärme ju längre dagen gick. Redan när firandet inleddes klockan 10 var det många besökare på plats och fler anslöt under hela dagen. För den som inte kunde ta sig ut med egen bil gick det gratis bussar till och från Stendörren. Det var många glada miner, trevliga konversationer och humören var på topp bland de cirka 1500 besökarna.

– Jubileumsdagen blev verkligen precis som vi hade hoppats, med härlig stämning, nyfiket deltagande i alla aktiviteter och en konsertkväll som avslutades i strålande solsken. Ett värdigt firande av vårt älskade Stendörren. Nu fortsätter vi firandet med ett aktivitetsprogram fullt av natur- och kulturupplevelser hela vägen till november, säger Emelie Envall, projektledare för Stendörrens naturreservats 50-årsjubileum.

Naturums byggnad vid Stendörren, ett hus i ljusblått trä, med människor framför samt en vagn med matförsäljning.

Det var många besökare vid naturum där det även fanns matförsäljning och fika från Bergs gård.

Cirkusmusikalen Havet med kompani Fjård på en äng med en man och en kvinna i orangea kläder som underhåller, framför dem sitter en massa barn och vuxna och tittar på dem.

Cirkusmusikalen Havet med kompani Fjård lockade både stora och små besökare till strandängen.

Aktiviteter för både stora och små

Under dagen bjöds det på aktiviteter, uppträdanden och workshops där flertalet lokala aktörer och föreningar medverkade. Det gick bland annat att bygga bihotell och fånga insekter, ta del av naturums natur- och kulturguidningar, prova på body percussion-workshop, guidad kajakpaddling och skogsbad.

Aktiviteter för barnen fanns det också gott om, bland annat cirkusmusikalen Havet med kompani Fjård. Det fanns möjlighet att prova på ponnyridning, åka häst och vagn och gå på promenad med skogsmulle. Vid naturum var det också många som tog chansen att utforska djuren och växterna i Östersjön genom att testa på håvning.

– Jag är otrolig tacksam för engagemanget från alla lokala aktörer, grannar och föreningar som bidrog med aktiviteter och gjorde dagen spännande och innehållsrik. Det har varit fantastiska samarbeten och vi ser fram emot att fortsätta skapa spännande aktiviteter här ute i Stendörren tillsammans med alla er, fortsätter Emelie Envall.

Fler personer paddlar i varsin kajak i vattnet vid Stendörren.

Guidad kajakpaddling var en av dagens alla uppskattade aktiviteter.

En liten pojke sitter i sadeln på en ljusbrun häst som står på en äng med vatten i bakgrunden.

Liam Gustafsson från Tystberga provade på ponnyridning på strandängen.

En pappa och ett barn sitter på huk och rör i en behållare med vatten och sjögräs.

Daniel och Svante Tukia från Trosa spanade efter djur i vattnet när de testade håvning.

Tårtkalas och musikunderhållning

Efter jubileumsceremonin vid stora scenen blev det stort tårtkalas. Kön med fikasugna besökare ringlade sig lång över strandängen då tårttältet öppnade. Framåt kvällen blev det samtal & musik med Martin Emtenäs och Stefan Sundström, konsert med Stendörrens egen reservatsförvaltare Robin Pettersson och folkmusikkonsert med Eva Tjörnebo & Viskompaniet.

– Det var en helt otroligt fin dag, ett riktigt bra kalas där både personal och besökare verkade väldigt glada och nöjda. Jag vill tacka alla som ställt upp och gjorde jubileumsdagen så lyckad, säger Erik Hjortsberg, enhetschef för naturvård på Länsstyrelsen i Södermanlands län.

En person står på en scen på en äng, människor sitter på bänkar och står framför och lyssnar.

Många lyssnade på jubileumsceremonin vid stora scenen där bland annat TV-profilen Martin Emtenäs talade.

En stor jordgubbstårta med grädde och logotypen för Stendörren 50 år ligger på ett bord omgiven av hundratals tårtbitar på små fat.

Det bjöds på jordgubbstårta till många fikasugna besökare.

En häst drar en vagn där det sitter en man på. De är på väg ut på en grön äng.

Arbetshästen Conrad besökte strandängen där det var många som ville klappa honom.

Emelie Envall, projektledare för Stendörrens 50-årsjubileum, står bredvid Martin Emtenäs.

Emelie Envall, projektledare för Stendörrens 50-årsjubileum, tillsammans med Martin Emtenäs, TV-journalist och författare, mest känd som programledare för Mitt i naturen på SVT.

Beatrice Ask

Stora Torget 13